VOLDSOMT TRYKK: I disse travle koronatider må Farmasiet-sjef Hans Kristian Furuseth trå til på lageret for å sikre norske kunder legemidlene de har bestilt. Foto: Privat
VOLDSOMT TRYKK: I disse travle koronatider må Farmasiet-sjef Hans Kristian Furuseth trå til på lageret for å sikre norske kunder legemidlene de har bestilt. Foto: Privat

Kraftig salgsøkning for Farmasiet

Nettapoteket ligger nå på omtrent ti ganger vanlig volum på reseptlegemidler. – Dette kommer til å endre forbruksmønsteret til nordmenn på sikt.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

– Vi så en klar økning allerede tirsdag i forrige uke. Da satt vi nå rekord i antall reseptbestillinger som var 50 prosent over forrige rekord. Vi økte ganske kraftig videre derfra, og torsdag i forrige uke fikk vi igjen en ny rekord som var tre ganger så stor som den forrige rekorden to dager før, forteller Hans Kristian Furuseth, daglig leder i nettapoteket Farmasiet.

Mye pasienter i risikogruppene
Furuseth forteller at det Sandefjord-baserte nettapoteket nå ligger stabilt på omtrent ti ganger vanlig volum på reseptlegemidler, og at de hittil ikke har sett noen grunn til at dette vil avta.

– Når vi ser på legemidlene som blir kjøpt, er det spesielt personer i risikogruppene som handler hos oss. Det er pasienter med alvorlig nedsatt immunforsvar, blant annet kreftpasienter, i tillegg til personer med luftveissykdommer og allergi.

Det kraftige salgstrykket som har oppstått som følge av koronasituasjonen har ført til at Farmasiet har måttet utvide i alle ledd.

– Gjennom vår samarbeidspartner Porterbuddy tilbyr vi nå gratis hjemlevering seks ganger i uken for kunder i Stor-Oslo, som inkluderer tringelet Drammen, Vestby og Jessheim. Det kjennes godt å kunne hjelpe personer i risikogruppen med å redusere smittefaren på den måten.

Har økt farmasøytkapasiteten
I tillegg har Farmasiet doblet antallet farmasøyter.

– Vi var veldig raske med å få inn de første på opplæring allerede fredag for en uke siden, og har økt kapasiteten slik at vi klarer å holde tritt med det stabile høye nivået vi nå opplever. Vi har i tillegg økt kapasiteten en del på lageret for å klare å sende ut alle ordrene, samt at Porterbuddy har økt sin kapasitet på grunn av vår situasjon. Antallet produkter de nå leverer på vegne av oss er nærmere firedoblet, sier Furuseth.

– Blir det mye overtid på Farmasiets ansatte i disse dager?

– Ja, det blir jo det. For det første jobber vi alle lengre om kvelden, og vi jobber jo nå syv dager i uka. For min del har det også blitt en del ekstra arbeid på lageret, sikkert nærmere 20 timer forrige uke. Alle sammen bidrar nå der de kan for at flest mulige legemidler kan sendes ut så raskt som mulig.

– Ikke en positiv situasjon
– Hva har denne situasjonen å si for Farmasiets omsetning?

– Jeg ønsker ikke å fremstille dette som en positiv situasjon, for vi står midt i en veldig alvorlig helsesituasjon og alvorlig økonomisk situasjon for hele landet. Men det er travelt, og vi er komfortable med å kunne leve med at denne situasjonen kan strekke seg over lang tid. Vi klarer å kjøre reseptkontroll på alle ordrene som kommer inn, og vi opplever ikke en økende backlogg med ordre. Vi har heller ikke opplevd driftstans hos robotene som plukker varer, og at disse kan kjøre 20 timer i døgnet hjelper oss når vi nå øker til disse salgsnivåene.

Vurderer større lagre
Farmasiet-sjefen mener det er tydelig at koronasituasjonen har gjort at nordmenn har fått opp øynene for nettapotek, og nettapoteket vurderer på lengre sikt nå behovet for et nyt og større lager.

– Det er ikke et prekært problem akkurat nå, men på lang sikt ser vi at vi kommer til å vokse ut av vårt eksisterende lager. Det er klart at dette kommer til å endre forbruksmønsteret til nordmenn på sikt, sier Furuseth. 

Powered by Labrador CMS