Opplever uklare regler for salg av reseptfri viagra på nett
Legemiddelverket mener flere nettapotek-løsninger for salg av reseptfri viagra med veiledning ikke er gode nok. Nå går de i dialog med nettapotekene.
Denne artikkelen er mer enn fire år gammel.
Det har hersket stor usikkerhet rundt hva som egentlig er kravene til nettbasert salg av Viagra Reseptfri med veiledning. Det viser e-postkorrespondanse mellom Legemiddelverket (SLV) og flere norske nettapotek-aktører, som DM Pharma har fått innsyn i.
Behov for klargjøring av regelverk
I en e-post datert 16. desember i fjor skriver SLV at det i forbindelse med lanseringen av Viagra Reseptfri har vært behov for å klargjøre kravene som gjelder for utlevering av reseptfrie legemidler med veiledning fra nettapotek.
Les også: SLV: – Flere kandidater til «reseptfritt med veiledning»
Ordningen innebærer ifølge SLV at hver enkelt kunde skal være i direkte kontakt med en farmasøyt og få individuell tilpasset veiledning før kunden kan kjøpe Viagra Reseptfri. SLV presiserer i e-posten at tilgangen til farmasøyt skal være lavterskel, slik at kunden ikke aktivt må foreta seg noe for å få tilgang til informasjon, veiledning og kontakt med farmasøyt.
«Nettløsningen som mange av nettapotekene tilbyr i dag, ved at man har mulighet til å kjøpe Viagra Reseptfri uten å være i kontakt med farmasøyt dersom man svarer nei på alle spørsmålene i sjekklista, er derfor ikke tilstrekkelig. Veiledningen skal gjøres av farmasøyt mens kunden bestiller varen og før kunden kjøper produktet. Det skal ikke være mulig å fullføre en bestilling av varen før kunden har vært gjennom en individuell veiledning. Mulige tekniske løsninger er for eksempel chat, telefon eller i fysisk apotek gjennom «hent i butikk». Legemiddelverket anser det heller ikke tilstrekkelig å tilby en løsning der farmasøyten ringer opp kunden mange timer etter bestillingen allerede er gjennomført», skriver SLV.
Har vært i møte med aktørene
– Hva er status for nettapotekenes løsninger for reseptfritt salg med veiledning?
– Status nå er at vi rett før vinterferien hadde et møte med de fire største nettapotekene, som er Apotek1 Skårersletta, Vitusapotek AB 28, Boots apotek Homecare og Farmasiet apotek, for å få i gang en dialog om de usikkerhetene som har oppstått, sier Astrid Holager Fidjeland, legemiddelinspektør i SLV, til DM Pharma.
Legemiddelinspektøren presiserer at enkelte av dagens løsninger for nettsalg av Viagra Reseptfri er ganske bra, men at enkelte ikke er i henhold til kravene som er satt.
– Noen har for eksempel kun valgt en klikk og hent-løsning med veiledning i apoteket når legemidlet hentes, mens andre har løsninger med levering hjem. Den store utfordringen har vært at det skal være farmasøytveiledning i øyeblikket mens kunden gjør bestillingen. Det er ikke nok med en sjekkliste, og dette har vært uklart og utfordrende for noen av aktørene å løse.
Ikke endret på kravene
– Har dialog med aktørene ført til endringer i kravene til nettløsning?
– Vi har i utgangspunktet ikke endret noe på kravene. Det siste vi nå har gjort er å ta en oppsummering internt i SLV, og deretter sendt et forslag til en ny tekst til nettapotekene som skal publiseres på våre nettsider . De har fått frist til å komme med tilbakemeldinger på den i løpet av neste uke før den publiseres.
– Det er behov for dialog
Ifølge Holager Fidjeland vil SLV blant annet foreslå at det blir satt en frist for når nettapotekene skal ha på plass en nettløsning som er i henhold til kravene.
– Denne fristen vil apotekene også få mulighet til å komme med tilbakemeldinger på. Vi ser at det er behov for dialog, da dette er en ny ordning både for aktørene og oss. Derfor har vi valgt å ikke starte opp tilsyn med de nettapotekene og deres løsninger før vi har fått deres innspill.
– Vil nettapotekene få lov til å benytte sine eksisterende løsninger frem til nye løsninger er på plass?
– Det er noe vi vil diskutere, men vi har i utgangspunktet ingen konkrete planer per i dag om å stenge ned noen av disse løsningene.