
Apotekene måtte kontakte forskriver i 1,7 prosent av ekspedisjonene, viser studie
Hensikten med undersøkelsen er å dokumentere farmasøyters merverdi i behandlingskjeden, ifølge Apotekforeningens Per Kristian Faksvåg.
Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.
I en undersøkelse utført av Apotekforeningen, måtte farmasøyter i apotek kontakte forskriver – det vil si lege eller tannlege – i 1,7 prosent av reseptekspedisjonene. Foreløpige resultater fra studien ble presentert under Farmasidagene på torsdag.
40.000 ekspedisjoner
Undersøkelsen omfattet 42 norske apotek i april 2016. Datagrunnlaget består av 40.000 ekspedisjoner fra disse apotekene, hvorav hver ekspedisjon omfatter én eller flere resepter.
Studien fant at 16,5 prosent av ekspedisjonene hadde én eller flere hendelser knyttet til seg. Den vanligste hendelsen var at legemiddelet ikke var tilgjengelig (5,5 prosent av ekspedisjonene), fulgt av feil eller mangler ved resepten (3,4 prosent), at farmasøyten måtte håndtere interaksjoner, bivirkninger, dobbeltforskriving eller kontraindikasjoner (3,1 prosent), at farmasøyten gjorde tiltak for forbedre pasientens etterlevelse (2,8 prosent), at pasienten manglet gyldig resept (2,5 prosent), eller at pasienten manglet legitimasjon (0,5 prosent).
Større bevissthet
Fagdirektør Per Kristian Faksvåg i Apotekforeningen forteller at noe av hensikten med studien er å skape bevissthet om at apotekene er mer enn et omsetningsledd:
– Vi ønsket å synliggjøre det arbeidet som gjøres i apotek, og den merverdien farmasøyter tilfører, som en sikkerhetsventil mellom forskriveren og pasienten, sier Faksvåg til Dagens Medisin Pharma.
– Hva mener du er de viktigste funnene i studien hittil?
– Vi oppdaget ikke noe vi ikke kjente til fra før. Det har alltid blitt oppdaget misforståelser, feil og mangler knyttet til reseptene. Det som er nytt, er at vi dokumenterer omfanget av ulike problemer, og på hvilke områder det oppstår flest hendelser.
Skal analysere videre
Faksvåg opplyser at dataene ennå ikke er ferdig analysert. Analysen fremover skal blant annet avdekke hvilke legemidler det er knyttet flest hendelser til, hva som er årsaken til manglende legemidler, og hvilke konsekvenser feilene kan få for pasientene. Apotekforeningen planlegger å bruke dataene i arbeidet med å utvikle standarder for «beste praksis» i hele bransjen.
– Hvilke implikasjoner har disse dataene for leger og andre aktører i helsetjenesten?
– Hele behandlingskjeden bør være opptatt av at pasientene bruker riktig legemiddel, i riktig dosering og på riktig måte. Vi har en stor rolle å spille der, sier Faksvåg.