Belønner dagligdags språk og tydelig skilting i apotek

Irsk prosjekt jobber for å fremme klar og tydelig kommunikasjon overfor pasientene.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

BUENOS AIRES: På bakgrunn av en undersøkelse som viser at 40 prosent av den irske befolkningen har vanskeligheter med å forstå informasjon om helse og behandling av sykdom, lanserte den irske apotekforeningen IPU det såkalte Crystal Clear Pharmacy-programmet i 2015.

Programmet går ut på at apotek som kan dokumentere at de kommuniserer klart og tydelig overfor pasientene, får et kvalitetsstempel.

Etterlyste mindre sjargong
– Vi gjorde noen undersøkelser i Irland i 2007 og 2015, som viste at 40 prosent hadde problemer med helsemessig allmennkompetanse, og 25 prosent hadde problemer med tallforståelse. Da vi spurte folk hva de mente vi burde gjøre med problemet, ba de oss om å bruke mindre sjargong, forklare ting bedre for dem, og gi dem bedre informasjon, sier Pamela Logan til Dagens Medisin Pharma.

Logan er direktør for apotektjenester i IPU, og presenterte mandag erfaringer fra Crystal Clear-programmet under farmasikonferansen FIP 2016.

Apotekene må oppfylle ni kvalitetskriterier for å bli sertifisert. Blant annet skal farmasøytene bruke dagligdags språk – snarere enn fagsjargong – når de snakker med pasientene eller skriver på etikettene. I tillegg må apotekene ha tydelige skilt som viser hvor ulike varegrupper finnes, en layout som gjør det enkelt å finne frem i apoteket, og jevnlige evalueringer om hvordan apoteket jobber for å gjøre seg forstått blant pasientene.

Må dokumentere på nett
Apotekene får kvalitetsstempelet ved å gå inn på en nettside og dokumentere med tekst og bilder at de oppfyller de ovennevnte kravene. Dersom kravene ikke er oppfylt, får apotekene en tilbakemelding om hvordan de kan forbedre seg på punktene de ikke oppfyller. Logan opplyser at rundt 100 apotek i Irland for øyeblikket har fått sertifikatet.

– Er denne modellen overførbar til andre land?

– Jeg tror den er veldig lett overførbart til ethvert annet land. Én ting som er viktig, er å være bevisst på hvem som er målgruppen din, men selv i et land som Irland har vi ulike målgrupper i ulike deler av landet eller ulike deler av enkelte byer. Det er altså ingen grunn til at dette ikke skulle kunne overføres til hvilket som helst annet land, sier Logan.

Powered by Labrador CMS