
Deler norske apotek-erfaringer med verden
Apotekforeningen har ambisjoner om å bli best i Europa på dokumentasjon og utvikling av apotektjenester, ifølge Hilde Ariansen.
Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.
Forrige uke gikk den internasjonale farmasikongressen FIP 2018 av stabelen i Glasgow. Her presenterte Hilde Ariansen erfaringer om hvordan veiledningstjenestene Medisinstart og Inhalasjonsveiledning er innført i norske apotek, for kollegaer fra hele verden.
Ifølge Ariansen vakte det interesse at apotekbransjen, på tvers av de konkurrerende kjedene, har innført de to standardiserte tjenestene i fellesskap – med felles opplegg for opplæringen som gis til de apotekansatte og felles standard for hvordan veiledningssamtalene gjennomføres.
Vil bli best i Europa
Sentralt i diskusjonen sto også spørsmålet om hvordan man måler innholdet i apotektjenestene.
– Vi i bransjen er veldig opptatt av å dokumentere det vi gjør, slik at vi kan videreutvikle oss, ta tak i nye helseproblemer og prøve å finne løsninger på dem, sier Ariansen:
– Apotekforeningen har en ambisjon om å bli best i Europa på dokumentasjon og utvikling av nye apotektjenester, og da trenger vi tall og statistikk. Når vi nå bygger opp det nye IT-systemet for bransjen, gir det nye muligheter til å utvikle kvalitetsindikatorer. Vi vil også samarbeide med universitetene, og har for tiden et samarbeid nå med en masterstudent ved OsloMet, som studerer journalføring i apotek. Vi jobber strategisk med å få med oss akademia, for vi har ikke kapasitet til å gjøre alt selv.
Norge i særstilling
Etter at inhalasjonsveiledning ble innført våren 2016, har apotekbransjen registrert hvor mange av pasientene som trenger korrigering av inhalasjonsteknikken, og hvor mange av disse som trenger oppfølging ut over veiledningen i apotek.
Da Medisinstart i mai ble den første journalpliktige apotektjenesten, begynte bransjen å registrere hva pasientenes eventuelle etterlevelsesproblemer springer ut av – manglende motivasjon, bekymring for å begynne på ny behandling, lindring eller håndtering av bivirkninger, praktiske problemer med legemiddelbruken, eller vansker med å huske å ta legemidlene.
– Ser apotekbransjen i andre land til Norge etter inspirasjon om hvordan man kan innføre apotektjenester?
– Vi i Norge er i en særstilling som man ser i få andre land: Det er ikke vanlig å kunne samle bransjestatistikk på tvers av kjedene slik vi gjør. Det ser vi også i diskusjonene om å ta i bruk ny teknologi i apotekbransjen – dette er lettere hvis man har en felles IT-løsning å bygge på. I andre land er organiseringen litt annerledes. Men det skjer absolutt masse i utlandet også. England har for eksempel mange flere apotektjenester enn oss. Der har man nok i større grad sett apotekene som en ressurs for å redusere ulikheter i helse, sier Ariansen.