Ole-Alexander Moy, løsningsansvarlig for DIFA AS, redegjorde for hvordan implementeringen av verifikasjonssystemet i norske apotek har gått. Foto: Vidar Sandnes

– En stor anskaffelse for apotekbransjen

Apotekbransjens overgang til nytt apoteksystem har komplisert implementeringen av verifikasjonssystemet i Farmapro.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Ole-Alexander Moy er løsningsansvarlig i DIFA AS, Apotekforeningens datterselskap som jobber med å bytte ut dagens apoteksystem FarmaPro med det nye systemet EIK. På DM Pharmas frokostmøte om EUs forfalskningsdirektiv kom han for å prate om hvordan de har jobbet for at apotekene skal kunne møte kravene i direktivet.

– Dette har vært en stor anskaffelse, spesielt med tanke på at vi samtidig er i en prosess med å avvikle FarmaPro som produkt. Men det er viktig å krydre direktivet med andre prosesser, spøkte Moy.

Oppdaterte system som skal avvikles
Apotekforeningen har brukt 2018 til å utvikle den nye verifikasjonsløsningen for de nye kodene på legemiddelpakningene i FarmaPro. I tillegg har de jobbet med en egen webløsning som skal håndtere oppgavene som dagens FarmaPro ikke kan løse.

– Vi startet med en pilot i fjor høst med 32 apotek, og rullet ut løsningen i alle de 941 apotekene over et par uker i januar i år.

Moy beskrev et komplisert aktørbilde i samarbeidsprosessene, til tross for at vi i Norge har relativt få aktører sammenliknet med andre land.

– Det har vært mange debatter, men vi har hatt en god dialog hele veien, og vi har fått rettet opp i det som har vært nødvendig for å få dette til å fungere.

– Må ikke gå utover distribusjonen
DIFA AS sin løsningsansvarlig fortalte om et omfattende arbeid med identifisering og påvirkning av eksisterende prosesser i apotekene.

– Apotekene er presset på tid, og apoteavansen presses nedover. Det er viktig at vi utarbeider bransjestandarder og rutiner som blir operasjonalisert i apotekene, men dette må ikke gå utover distribueringen av legemidler til rett tid, påpekte Moy.

FarmaPro, den gamle applikasjonen som snart skal avvikles, støtter verifisering og utlevering av legemidler, i tillegg til lagerstyring, varemottak og kasseekspedisjon.

– Men det er deler av direktivet som ikke kan etterleves kun med FarmaPro, og derfor har vi i tillegg til endringene i den løsningen også laget en egen webløsning som sikrer den resterende etterlevelsen. Den brukes blant annet for å følge opp avvik, forklarte han.

Har egne avviksansvarlige
Ifølge Moy jobber bransjen nå sammen om håndteringen av beskjeder og alarmer som dukker opp i apoteksystemene etter implementeringen 9. februar.

– Det er ikke slik at de apotekansatte der og da skal finne ut hvorfor det lyser rødt på et legemiddel som skal verifiseres. Dersom dette skjer, skal den ansatte legge legemiddelpakningen i karantene, og en egen ansvarlig i hvert apotek vil følge opp avvikene i ettertid.

Løsningen apotekene nå har tatt i bruk er også tilgjengelig for andre aktører, blant annet grossistene.

– NMD har begynt å bruke løsningen aktivt. Vi har også signert avtale med en del sykehus, og vi er på vei mot andre avtaler.

Powered by Labrador CMS