
Farmasøyter overvurderer kundenes lojalitet til apotek
Mens ni av ti farmasøyter tror kunder foretrekker å bruke samme apotek hver gang, oppgir bare to tredjedeler i befolkningen at dette er tilfellet, ifølge britisk studie.
Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.
En spørreundersøkelse utført i Storbritannia har sammenlignet hvilke faktorer befolkningen vektlegger når de velger apotek, og hvilke faktorer apotekfarmasøyter tror er viktige for befolkningen.
Overvurderer trofasthet
Undersøkelsen har omfattet et utvalg på 1000 medlemmer av den generelle befolkningen og 341 farmasøyter. Den viser blant annet at mens 88 prosent av farmasøytene tror pasientene foretrekker å bruke det samme apoteket hver gang, er det ikke flere enn 66 prosent i befolkningen som mener dette er viktig.
Farmasøytene overvurderer dessuten viktigheten av å møte et apotekpersonale som tidligere har oppfylt pasientens behov, og en farmasøyt som tidligere har brukt tid på pasienten. Mens henholdsvis 93 og 97 prosent av farmasøytene tror dette er viktig for pasientene, oppgir bare 77 og 83 prosent i befolkningen at dette er tilfellet.
Vil ha kveldsåpent
Derimot undervurderer farmasøytene kundenes behov for lange åpningstider i apotekene. Mens farmasøytene tror 42 prosent ønsker kveldsåpne apotek, 64 prosent ønsker lørdagsåpent og 29 prosent ønsker søndagsåpent, er fasiten langt høyere: I befolkningen uttrykker 75 prosent at apotekene bør være åpne på kveldstid, 77 prosent på lørdager, og 63 prosent på søndager.
Spørreunderøkselsen ble gjennomført i England, og resultatene er publisert i tidsskriftet Journal of Patient Preference and Adherence.