
– Fem årsverk går med til venting på rekvirent
Mener funn fra stor apotek-studie understreker behovet for bedre kommunikasjonskanaler mellom apotek og forskriver.
Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.
I 2016 utførte Apotekforeningen en studie som tok for seg 40.000 reseptekspedisjoner ved 42 apotek landet rundt. Dagens Medisin Pharma har tidligere omtalt resultater fra studien, som blant annet viser hvor mye tid apotekene bruker på å rydde opp i feil og mangler ved reseptene.
«Tungvinn og tidkrevende»
Under farmasidagene 2017 før helgen presenterte seniorrådgiver Janne Smedberg i Apotekforeningen hovedfunnene fra studien.
– Oftest kom vi frem til en løsning ved å snakke med kunden, men i nær halvparten av tilfellene så baserte vi løsningen kun på egen vurdering. Og så var det de gangene vi ikke kommer i mål uten å ringe rekvirenten. Det gjør vi 1,7 prosent av kundemøtene, og det tilsvarer 450.000 henvendelser til rekvirenter årlig. I en fjerdedel av de henvendelsene, så kommer vi aldri frem. Det tilsvarer fem årsverk i venting, og det viser hvor tungvinn og tidkrevende den kommunikasjonen er, uttalte Smedberg under presentasjonen.
Venter mer enn de snakker
Studien fant at den gjennomsnittlige tiden som går med på en telefonsamtale med en forskriver ligger på 6,7 minutter. Janne Smedberg viser til at den faktiske samtalen med forskriveren gjennomsnittlig tar rundt tre minutter, mens tre og et halvt minutt i snitt går med på venting.
– Vi bruker faktisk litt lengre tid på å vente i telefon enn på den faktiske kommunikasjonen. Det understreker det behovet vi har for bedre kommunikasjonskanaler mellom apotek og rekvirent, uttalte Smedberg under presentasjonen.