
FIP etterlyser utdanningsgrep for farmasøyter i hele verden
Offentliggjør anbefalinger om farmasøytutdanninger verden over.
Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.
Den internasjonale farmasiføderasjonen FIP har offentliggjort sine anbefalinger for utdanning av den farmasøytiske arbeidsstyrken globalt. De 67 anbefalingene ble utarbeidet under føderasjonens utdanningskonferanse i Nanjing i fjor høst.
Anbefalingene handler om hvilke elementer som bør være med i utdanningene, for å gi studiene en best mulig faglig sammensetning; prinsipper for å rekruttere studenter til utdanningene; hva slags lederutdanning som bør inngå i utdanningene; prinsipper for praksis og forskning i utdanningene; hva slags økonomiske ressurser, infrastruktur og bemanning som bør være tilgjengelige for utdanningene; prinsipper for evaluering av utdanningskvaliteten; og prinsipper for etterutdanning.
Under fjorårets konferanse vedtok føderasjonen en global visjon for den farmasøytiske arbeidsstyrken. Denne går blant annet ut på at alle verdens borgere skal ha tilgang på farmasøytiske tjenester av høy kvalitet, at alle medlemmer av den farmasøytiske arbeidsstyrken har tilgang på utdanning og faglig utvikling gjennom karrieren, at arbeidsstyrken vil være seg bevisst sitt ansvar for utdanning, faglig utvikling og lederskap, og at den vil jobbe for riktig legemiddelbruk verden over.
Ifølge FIP er det av avgjørende betydning at alle interessenter innenfor farmasifeltet tar konkrete grep for å iverksette visjonen, de farmasøytiske utviklingsmålene og anbefalingene fra Nanjing-konferansen lokalt.