– Vanligvis innen netthandel går det ikke så bra dersom man velger å bytte navn. Men vi registrerte salgsrekord i oktober, som er samme måneden vi byttet navn til Farmasiet. Og denne rekorden ble slått i november, sier Hans Kristian Furuseth, daglig leder i nettapoteket Farmasiet. Foto: mortenrakke.com/Veronica Mahiques

Fra Komplett Apotek til Farmasiet – topper netthandel-kåring

Etter eierskifte skiftet Komplett Apotek navn til Farmasiet i oktober. Nå er de kåret til Årets apotek og helsekost i Prisjakts kåring av Årets butikk.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fire år gammel.

– Man blir jo både ydmyk og veldig stolt over at kundene er så fornøyde med oss. Dette inspirerer oss til å jobbe enda hardere, sier Hans Kristian Furuseth, som er daglig leder i Farmasiet.no, til DM Pharma.

Populært nettapotek
Nettapoteket gikk til topps i kategorien Årets apotek og helsekost i Prisjakts årlige kåring av Norges beste nettbutikker. Ifølge Prisjakt stemte over 30 000 nettkunder på sine favoritter. Farmasiet kom også på tiendeplass på Norsk kundebarometers årlige kåring, og er dermed blant de 16 selskapene som har fått toppscore med fem stjerner. Selskapet ble dermed det apoteket som fikk nest høyest rangering, kun slått av Apotek 1 på niende plass.

– Vi vant dermed ikke innen den kategorien, men vi har mange av landets desidert mest kjente merkevarer bak oss, sier Furuseth.

Nye eiere - nytt navn
Farmasiet fikk sitt navn så sent som i oktober, etter å ha vært kjent som Komplett Apotek siden opprettelsen i 2014. Selskapet holder til i Sandefjord, og det er også der Farmasiet har sitt fysiske apotek med farmasøyter og apotekteknikere.

– Selskapet eies nå 50 prosent av investeringsselskapet Canica og 50 prosent av det norske vekstfondet Verdane. Vi er fortsatt norskeide, forteller Furuseth, som tidligere har vært sjef for netthandelstjenesten Zalando i Norden og Storbritannia.

Legger store penger i markedsføring
Apoteket benytter seg fortsatt av Komplett som tredjepartsleverandør av it- og lagersystemer, men står ellers nå på egne ben. Ønsket om å bygge en egen merkevare er også bakgrunnen for at selskapet forlot det etablerte merkenavnet Komplett Apotek til fordel for Farmasiet. Og det har ikke manglet på markedsføring av det nye navnet den siste tiden.

– Vi har definitivt brukt en god del mer penger på markedsføring. Vi har blant annet sponset Jul i Blodfjell på TV Norge, og mange har nok sett oss der. Vi ønsker at så mange som mulig skal bli kjent med Farmasiet, og vi tror det ligger masse potensial i dette selskapet.

– Hva tror du er årsaken til at Farmasiet gjør det så sterkt på disse kåringene?

– Jeg tror flere og flere ser hvor enkelt det er å handle legemidler både på resept og reseptfritt på nett. Det er lett å bestille, og kundene har god mulighet til å komme i kontakt med farmasøyter og apotekteknikere gjennom nettchat, telefon og e-post. Ofte dukker spørsmål om legemidlene man har kjøpt først opp når man får legemidlene hjem, og da er det viktig at vi kan gi kundene en god opplevelse også i ettertid av handelen, sier han.

Navnebytte ga gevinst
– Det kan være risikabelt å endre navn på etablerte merkevarer. Har dere sett endringer i omsetningen etter navnebyttet?

– Vanligvis innen netthandel går det ikke så bra dersom man velger å bytte navn. Men vi registrerte salgsrekord i oktober, som er samme måneden vi byttet navn til Farmasiet. Og denne rekorden ble slått i november. Så denne endringen har vært en suksess som har gått over all forventning.

– Har dere konkrete planer for videre ekspandering av selskapet i året som kommer?

– Vi vil komme tilbake med mer informasjon over nyttår, men Dagens Næringsliv skrev fredag om at vi sammen med Canica og Varner har investert i selskapet Porterbuddy. De står bak en premium leveringstjeneste som gir kundene varene levert rett på døra. Vi vil kunne gi flere detaljer om denne satsingen i januar, sier Furuseth.

Powered by Labrador CMS