SKEPTISK TIL VERDIEN: Norsk forening for allmennmedisin er i utgangspunktet skeptisk til verdien av en tjeneste som oppstartsveiledning, forteller leder Petter Brelin. Foto: Per Corneliussen

Henvisningskrav er «klok avgjørelse», ifølge fastlegetopp

Gitt at oppstartsveiledning skal prøves ut, er det riktig å involvere legene, mener leder Petter Brelin i Norsk allmennmedisinsk forening.

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Forrige uke anbefalte Helsedirektoratet at de to apotektjenestene inhalasjonsveiledning og oppstartsveiledning bør få offentlig finansiering i en periode på tre år, før man tar stilling til om tjenestene innføres permanent. Samtidig anbefalte direktoratet at oppstartsveiledning – en tjeneste som bygger på Apotekforeningens Medisinstart-studie – kun tilbys pasienter etter henvisning fra lege.

Apotekforeningen og Norges Farmaceutiske Forening er svært positive til anbefalingen om offentlig finansiering. Samtidig er de to foreningene kritiske til at tjenesten kun skal tilbys pasienter med legehenvisning. Foreningene frykter blant annet at henvisningskravet vil føre til at få pasienter får tilgang til tjenesten, og at det dermed blir vanskelig å opprettholde den ute i apotekene.

Skeptisk til verdien
Leder Petter Brelin i Norsk forening for allmennmedisin forteller at foreningen i utgangspunktet er skeptisk til verdien av oppstartsveiledning. Gitt at tjenesten skal prøves ut, er han imidlertid positiv til at legen er involvert.

– Jeg synes det høres ut som en klok avgjørelse at dette skjer som et samarbeid mellom lege og apotek. Hvis pasienter ikke bruker legemidler riktig, kan det være legitime grunner til det. Det kan være problemer med bivirkninger, og det kan være nødvendig å skifte medikament. En forutsetning for god legemiddelbehandling er at forskriveren er orientert om eventuelle problemer, og er med i avgjørelsen om hvordan problemene skal håndteres, sier Brelin.

Riktig omfang
– Hvordan kommenterer du bekymringen om at leger i liten grad vil henvise til tjenesten?

– Jeg tror ikke det skal være et mål i seg selv at tjenesten får et stort volum. Poenget må være å få et riktig omfang, slik at tjenesten brukes av dem som trenger den. Hvis apotekene utfører denne tjenesten riktig, tror jeg ikke de trenger å bekymre seg for at den blir lite brukt. All erfaring tilsier at fastlegene bruker slike verktøy, hvis de er utviklet på riktig måte.

Powered by Labrador CMS