Foto: Øyvind Bosnes Engen

HOD flikker på Medisinstart – like før lansering

Fjerner absolutte krav om ansikt-til-ansikt-samtale og papirepikrise til fastlegen. Ønsker seg videooverførte veiledningssamtaler.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Onsdag lanseres oppstartsveiledning for kroniske hjerte- og karpasienter – bedre kjent som Medisinstart – i norske apotek. Tidligere i vår leverte Helsedirektoratet sine anbefalinger for hvordan ordningen skal iverksettes i praksis.

Ønsker videooverføring
Nå har Helse- og omsorgsdepartementet gått inn med sine siste justeringer av ordningen. Her fastslår departementet at det ikke skal stilles noe absolutt krav om at den første veiledningstjenesten må skje ansikt til ansikt i apoteket, slik direktoratet først hadde foreslått.

Ifølge departementet er et absolutt krav «ikke hensiktsmessig», men fastholder at begge samtalene «fortrinnsvis» skal skje i apoteket. Departementet tar dessuten til orde for at Medisinstart med etter hvert bør kunne tilbys per videooverføring:

«Ved innføring av Medisinstart er det per i dag ikke tilrettelagt for medisinsamtaler via videooverføring. Det bør være et mål at aktørene utvikling video/digitale løsninger hvor kravene til personvern og sikkerhet er ivaretatt. Helsedirektoratet skal vurdere eventuelle løsninger før en eventuell implementering», skriver departementet i et brev til direktoratet, som nylig ble offentlig tilgjengelig.

Medisinstart

Oppstartsveiledning, også kalt Medisinstart, går ut på at pasienter med kronisk hjerte- og karsykdom skal få tilbud om veiledningssamtaler med farmasøyter i apotek.Samtalene tilbys når pasientene påbegynner behandling med blodtrykksenkende, kolesterolsenkende eller blodfortynnende legemidler.Tjenesten er basert på Apotekforeningens Medisinstart-studie, som konkluderte med at etterlevelsen var høyere blant dem som fikk veiledningssamtaler enn i kontrollgruppen.I statsbudsjettet for 2018 besluttet Stortinget å innføre Medisinstart: Apotekene skal få refundert 225 kroner for hver veiledningssamtale de utfører, og hver pasient får tilbud om to samtaler. Tjenesten planlegges innført fra mai.

Fjerner epikrise-krav
Departementet fjerner dessuten kravet om at det skal sendes papirepikrise til fastlege for samtlige brukere av tjenesten. Ifølge HOD skal epikriser kun sendes i tilfeller hvor fastlegen har henvist til tjenesten, samt i tilfeller hvor epikrisen «inneholder opplysninger som er relevante for legens oppfølging av behandlingen». Departementet peker på at apotek og fastleger per i dag ikke har muligheter for å kommunisere elektronisk.

«Arbeidet med etterlevelse av behandling pågår over tid, for behandlende lege vil det være viktig at informasjon om tjenesten og observasjoner kommer fastlegene til kjenne. Departementet mener imidlertid det er uheldig å innføre en ordning som krever papirpost og faks til tross for at dette muligens kunne gitt enda større nytteverdi av tiltaket», skriver departementet.

HOD ber direktoratet om å vurdere nærmere i hvilke tilfeller en slik epikrise er nødvendig.

Ba HOD revurdere
Departementets justeringer kommer i kjølvannet av at Apotekforeningen ba HOD om å revurdere kravet om at veiledningssamtaler måtte skje ansikt til ansikt og kravet om at legene skulle få papirepikrise etter at tjenesten var gitt.

«Apotekforeningen støtter at de fleste samtalene bør gjennomføres i apoteket, men mener det ville være hensiktsmessig at enkelte pasienter kunne få utført også første samtale på telefon. Dette er særlig viktig for pasienter som bor langt unna eller er dårlig til beins. I studien som ligger til grunn for implementering av tjenesten kunne man ikke se forskjeller i kvalitet eller tilfredshet på samtaler som var avholdt i apoteket eller på telefon», skriver foreningen til HOD:

«De elektroniske samhandlingsløsningene kan tidligst realiseres fra 2020 og all samhandling i prøveperioden må derfor foregå på papir. For å sikre så effektive arbeidsprosesser som mulig mener vi derfor at Medisinstart i prøveperioden bør innføres uten krav om forsendelse av epikrise for alle pasienter, med mindre epikrisen inneholder opplysninger om råd som er gitt eller opplysninger fra pasienten som er relevante for legens oppfølging av behandlingen».

Powered by Labrador CMS