– Vi må tilby den samme den samme opplevelsen uansett hvilke kanaler kundene møter oss i, sa Alexander Rein i Apotek 1 under Farmasidagene. Foto: Vilde Baugstø

– Kundene må bestemme hva vi skal drive med i fremtiden

Digitalisering fører til at apotekene hele tiden må tenke nytt på hvordan de skal tilby gode løsninger for sine kunder, forteller Alexander Rein i Apotek 1. 

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Under Farmasidagene 2017 har e-helse vært et gjennomgående tema. En av programbolkene handlet om hvordan apotekene legger til rette for fremtidig utvikling innen e-helse i Norge, med en påfølgende paneldebatt etterpå.

Alexander Rein, sjef for digitalisering og netthandel i Apotek 1, fortalte at de jobber med å tilby ny teknologi og nye løsninger.

– Vi må tilby den samme den samme opplevelsen uansett hvilke kanaler kundene møter oss i. Vi driver faktisk butikkhandel, og da er vi nødt til å følge med på trender, sa han.

– Må tilby merverdi
Rein påpekte at kundene verdsetter å møte dyktige apotekansatte når det gjelder utlevering av legemidler.

– Man må tilby merverdi gjennom å bruke kompetansen i større grad enn man lykkes med i dag. Det er kundene, og legg merke til at jeg sier kunder, ikke pasienter, som må definere hva farmasøytene skal gjøre i fremtiden, ikke farmasøytene selv, sa han og la til at trygghet likevel alltid er i fokus.

Rønnaug Larsen, leder i Norges farmaceutiske forening, deltok også i diskusjonen. Hun påpekte at det er viktig med riktig kompetanse hos farmasøytene.

– Det betyr at de som blir utdannet skal ha god kompetanse, men det fordrer også et behov for å tilegne seg mer digital kompetanse etter at man er ferdig utdannet. Det tror jeg kommer til å bli enda viktigere enn det er i dag, fordi utviklingen går raskere og raskere. Det stiler krav både til arbeidsgivere, men farmasøytene må også bli mer aktive selv, understreket hun.

Fysiske apotek viktig
Under paneldebatten var det imidlertid bred enighet om at de fysiske apotekene kom til å holde stand i lang tid fremover.

– Apotekene vil se annerledes ut i fremtiden, men hvordan vi rigger oss på tjenestesiden vet vi jo ennå ikke. Det som vi vet er viktig er nærhet til varene, du kan ikke vente tre til fem virkedager på en antibiotikakur som skal sendes i posten. Det er ingen tvil om at nettapotek vil vokse seg stort, men fysiske apotek er fortsatt veldig viktig.

Powered by Labrador CMS