– Vi fant store variasjoner i hvor mye kommunikasjonstrening studentene hadde på timeplanen, sier Karin Svensberg, førstelektor ved Universitetet i Oslo. Foto: UiO/arkivfoto

– Mange opplever at de ikke får nok opplæring i kommunikasjon

Farmasistudenter ønsker mer kommunikasjonstrening med pasienter for å redusere feil legemiddelbruk, men ved de fleste lærersteder får kommunikasjon lite oppmerksomhet.

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

– I Sverige og Danmark, som har hatt og har en stor legemiddelindustri, har det vært mindre oppmerksomhet mot kommunikasjon i utdanningen, sier Karin Svensberg, førstelektor ved UiO. Foto: UiO

Så mye som mellom 30 og 50 prosent av medisinene som blir utlevert blir brukt feil av pasientene. Noe som kan redusere dette er blant annet god opplæring i kommunikasjon mellom farmasøyter og pasienter som kan styrke samhandlingen, men farmasøytutdanninger har lite fokus på opplæring i kommunikasjon.

Dette kommer frem i Karin Svensberg, førstelektor ved Universitetet i Oslo, sin doktorgradsavhandling «Facilitators and Barriers to Pharmacists' Patient Communication».   

 – Vi har blant annet forsøkt å forstå hvilke ulike faktorer som kan bedre kommunikasjon mellom farmasøyt og pasient og har benyttet både fokusgrupper og spørreskjema i de ulike studiene, forklarer Svensberg.

Nordiske land
I den første studien i doktorgradsarbeidet identifiserte forskerne hvordan farmasøytene så på sin egen rolle i apotek, og om det var et gap mellom hva de ønsket å jobbe med og hva de faktisk mente de gjorde. Her kom det frem at farmasøytene ønsket et større pasientfokus i jobbhverdagen.

I de siste studiene ble den femårige farmasøytutdanningen i alle de nordiske landene undersøkt for å finne ut om kommunikasjon var en sentral del av lærerplanen.

– Vi fant store variasjoner i hvor mye kommunikasjonstrening studentene hadde på timeplanen. Noen hadde nesten 100 timer i løpet av fem år, mens mange andre hadde rundt ti. Vi spurte også studentene hvordan de opplevde trening på kommunikasjon ved sitt studiested. Mange opplevde at de ikke hadde fått nok opplæring i dette, sier Svensberg.

Lang tradisjon
Blant de nordiske landene var det Finland som skilte seg positivt ut med mest fokus på kommunikasjon.

– De har en lang tradisjon på det og tilbyr også egne kurs i kommunikasjon. De har også aktivt evaluert studentenes kommunikasjonsevner, noe vi vet er viktig å teste, i tillegg til at undervisningen bygger på en teoretisk kommunikasjonsmodell for farmasøyter, sier Svensberg og legger til:

– I land som Sverige og Danmark, som har hatt og har en stor legemiddelindustri, har det vært mindre oppmerksomhet rettet mot kommunikasjon i utdanningen.

Varierer mellom lærersteder
Svensberg forteller at det i Norge er ulikt mellom de ulike lærerstedene hvor mye de vektlegger kommunikasjonsdelen mellom farmasøyt og pasient.

– Vi ser generelt i alle landene at små studiesteder vektlegger det i større grad enn de større, og de som har fokusert mer på kommunikasjonstrening har gjennomgående også mer fornøyde studenter, påpeker Svensberg.

Powered by Labrador CMS