
– Nettapotek er ikke skummelt
Apotek 1-topp viser til at omsetningen på nett tilsvarer salget ved fire eller fem av de gjennomsnittlige, fysiske apotekene.
Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.
19. oktober erklærte helseminister Bent Høie (H) nettapotekene for åpnet. I forkant av begivenheten ble det ytret bekymring fra flere hold, blant annet om at netthandelen ville true eksistensgrunnlaget til fysiske apotek i distriktene.
«Ikke skummelt»
Under tariffkonferansen til Norges Farmaceutiske Forening mandag tok kjededirektør Knut Arne Colbjørnsen i Apotek 1 til orde for at legemiddelhandel på nett ikke utgjør noen trussel for bransjen.
– Jeg sier ikke at vi ikke skal ta det på alvor, men det er ikke skummelt. Kundene ønsker å handle på nett, men hva er det som binder kundene til apotek? Det er de ansatte. Det handler om at vi er en bransje av folk, for folk. Derfor skal vi fortsette å investere i kunnskap, og derfor skal vi fortsette å investere i positive, motiverte og fornøyde ansatte, uttalte kjededirektør Colbjørnsen under konferansen.
125 millioner kroner
Apotek 1-toppen opplyser at omsetningen på nett siden det ble åpnet for reseptpliktig legemiddelhandel i nettapotek, har vært på 125 millioner kroner. Dette tilsvarer omsetningen fra fire til fem gjennomsnittlige fysiske apotek, forteller Colbjørnsen.
Til sammenligning økte apotekbransjens totale omsetning med 2,4 milliarder kroner i fjor, og det ble opprettet netto 34 nye apotek. Colbjørnsen opplyser også at rundt halvparten av kundene som bestiller legemidler i nettapoteket, velger å hente dem i et fysisk apotek.
– Folk vil treffe folk
Ifølge kjededirektøren forandrer ikke nettapotekenes inntog det faktum at pasientene fremdeles har behov for kunnskapen som finnes hos de ansatte i apotek. Han trekker frem de ansattes kunnskap og befolkningens tillit til apotekene som de viktigste verdiene i bransjen:
– Folk ønsker å treffe folk når det gjelder de tingene vi holder på med. Den fremtiden som kommer, er en mye større trussel for andre bransjer.
Advarer mot arroganse
Samtidig advarer han mot å være arrogant overfor apotekkundene, og maner til å ta på alvor kundenes ønske om å handle legemidler på nye plattformer:
– Når folk har en telefon, så må de kunne bestille varer, de må kunne velge hvor de vil hente dem og på hvilken måte, de må kunne velge om de vil ha abonnement, så vi kan være sikre på å ha produktet deres inne og kan varsle dem når det er på tide, og så videre, uttalte Colbjørnsen under tariffkonferansen.
Overskriften for årets konferanse er «Fremtidsfarmasi».