NMD om Eik-forsinkelser: – Det har vært noe frustrasjon

NMDs IT-direktør sier samtidig at de har forståelse for at dette er et komplisert prosjekt med mange avhengigheter. – Gjennom det gode samarbeidet vi har i bransjen om Eik har vi god tro på at vi kommer i mål i 2021.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

STORT PROSJEKT: – Dette er det største IT-relaterte prosjektet vi har kjørt, og en større investering for oss, sier IT-direktør i Norsk Medisinaldepot, Sigrid Hov Fodnæss.

            
                Foto: NMD
STORT PROSJEKT: – Dette er det største IT-relaterte prosjektet vi har kjørt, og en større investering for oss, sier IT-direktør i Norsk Medisinaldepot, Sigrid Hov Fodnæss. Foto: NMD

Apotekforeningen meldte tidligere i november at utrullingen av apotenes nye bransjesystem Eik, som allerede er forsinket med nærmere to år i henhold til den opprinnelige planen, nå forsinkes med ytterligere fem måneder.

Utrulling i september 2021 forutsetter imidlertid at apotekkjedenes egne apoteksystemer er klare, ettersom Eik kun utgjør en del av de nye apoteksystemene som hver apotekaktør nå utvikler.

– Ivaretar flere kjedekonsept
IT-direktør Sigrid Hov Fodnæss i Norsk Medisinaldepot (NMD), som er eier av Vitusapotek, opplyser til DM Pharma at de har kalt sitt prosjekt for Aposys.

– Vi har en avtale med CGI, som er ansvarlig for hele prosjektleveransen med integrasjonene. Det islandske selskapet LS Retail er underleverandør av software-produktet, forklarer hun.

Ifølge Hov Fodnæss er NMD godt i gang med prosjektet.

– Vi har vært med fra starten sammen med alle de andre apotekaktørene, og har jobbet med å utvikle vår egen løsning samtidig som vi har deltatt i Eik-samarbeidet. Vi har en god prosjektrigg som ivaretar flere kjedekonsept, ettersom denne løsningen skal brukes av Vitusapotek-apotekene og Ditt Apotek-apotekene. Vi har med flere farmasøyter i ulike roller i prosjektteamet, samt en referansegruppe med farmasøyter fra både Vitusapotek og Ditt Apotek. Ettersom Ditt Apotek-apotekene ikke er heleide av NMD, vil det være små forskjeller i hvordan løsningene vil se ut, sier hun.

Enklere prosesser og mer informasjon
– På hvilken måte har dere involvert apotekene? Hvilke ønsker har de hatt for nytt apoteksystem?

– Vi startet med en kartleggingsfase, der vi involverte flere apotek. Disse tilbakemeldingene har vi hatt med oss hele veien, og det påvirket også valget av leverandør. Kort sagt har det vært viktig med enklere prosesser, mer informasjon tilgjengelig, og å sørge får at vi i større grad kan fokusere på kunden og ikke systemet.

– Eik-prosjektet har totalt sett blitt forsinket med nærmere to år. Hvordan har det påvirket deres utviklingsprosjekt?

– Vår tidslinje må følge Eiks tidslinje. Begge løsningene er avhengige av hverandre. Hele veien har vårt prosjekt ligget tett på EIK, og i forhold til det å lage løsningen helt ferdig, med testing og pilotering, ligger vi faktisk litt bak Eik. De må nemlig være ferdig for at vi skal bli ferdig. Forsinkelsene i Eik-prosjektet har gjort at vi har måttet justere vår tidsplan.

Forsinkelser har ført til frustrasjon
– Har Eik-forsinkelsene medført frustrasjon for dere i NMD?

– Ja, det er klart det har vært noe frustrasjon. Samtidig har vi forståelse for at dette er et komplisert prosjekt med mange avhengigheter. Gjennom det gode samarbeidet vi har i bransjen om Eik har vi god tro på at vi kommer i mål i 2021, sier Hov Fodnæss.

– Hva har vært typiske utfordringer dere har støtt på i deres utviklingsarbeid?

– Det kan oppstå uklarheter og misforståelser mellom oss og leverandør underveis i utviklingsarbeidet som man må løse opp i. I tillegg til en stor integrasjon med Eik skal vår nye apotekløsning også integreres med andre interne løsninger. Men det har stort sett gått bra for vår del. Vi har et godt og motivert team og dyktige ressurser, som er viktig for å lykkes.

NMDs største IT-prosjekt
NMDs IT-direktør peker også på koronasituasjonen som en utfordring.

– Ideelt sett skulle vi sittet mer sammen og jobbet. Når en av leverandørene sitter på Island blir det ekstra krevende. Det har antagelig gjort at arbeidet har tatt noe lenger tid.

– Hvor stor er kostnaden for utvikling av NMDs nye apotekløsning?

– Vi laget en opprinnelig business case, som vi har måttet se på igjen med tanke på forsinkelsene som har oppstått. Dette er det største IT-relaterte prosjektet vi har kjørt, og en større investering for oss, sier Hov Fodnæss, som ikke vil si noe nærmere om kostnadsnivået for prosjektet. 

Powered by Labrador CMS