– Fremover må vi se på hvilken posisjon vi skal ha i norsk helsesektor, vi må jobbe med rammevilkårene for apotekdrift i Norge og vi må være rede til å utvikle oss enda fortere enn det vi gjør i dag, sier Boots Norges nye administrerende direktør, Anders Larsson. Foto: Boots Norge

Ny Boots-sjef: – Må jobbe med rammevilkårene for apotekdrift

Apotekkjeden Boots nye direktør i Norge innrømmer at apotekene ikke er skjermet fra endringer og utfordrende tider for detaljhandel. – Fremover må vi se på hvilken posisjon vi skal ha i norsk helsesektor.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fire år gammel.

Tirsdag denne uken meldte Boots Norge at Anders Larsson tar over som ny administrerende direktør i apotekkjeden. Han tar over stafettpinnen etter Margrethe Sunde, som har ledet selskapet i nærmere ti år. Sunde skal over i en internasjonal lederrolle i Walgreens Boots Alliance.

Larsson har ifølge Boots 20 års erfaring fra ledende stillinger internasjonalt og i norsk næringsliv, blant annet fra Carlsberg Group og Orkla. De siste fire årene har Larsson ledet legemiddelgrossisten Alliance Healthcare Norge og forretningsområdet Homecare for Boots Norge. Larsson er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra Chalmers Tekniske Høyskole/Imperial College og har en BSc i økonomi fra Gøteborgs Universitet.

– Stor ydmykhet
– Jeg er så heldig å få lede et selskap med mye kunnskap og en lang og fantastisk historie. Det er klart at dette er en oppgave jeg går inn i med stor ydmykhet. Margrethe Sunde har vært en innflytelsesrik leder, som med sin energi og entusiasme, har gjort en fantastisk innsats for Boots Norge og apotekbransjen generelt. Jeg har vært så heldig at jeg har jobbet tett med henne de siste fire årene, og er klar til å videreføre selskapets arbeid, sier Larsson til DM Pharma. 

– Hva vil være dine sterke siden som toppsjef i Boots Norge? Hvordan vil selskapets ansatte oppleve direktørskiftet?

– Jeg har vært i selskapet som leder av grossisten vår, Alliance Healthcare Norge, i fire år, og har dermed allerede godt kjent i store deler av selskapet. Som jeg også har sagt til mine medarbeidere vil det være mer en evolusjon enn en revolusjon i første omgang. Det gjøres mye godt arbeid i selskapet som vi skal fortsette å bygge videre på og utvikle.  Som leder har jeg stort fokus på tydelighet og gjennomføringskraft. Styrken i denne organisasjonen ligger i kompetansen til medarbeiderne, og at jeg som leder gir rom for den enkelte medarbeider, men også at jeg stiller krav. For meg er det viktig at medarbeidere får vokse og utvikle seg ved at de får ansvar og mandat.

– Endringer som må til
Apotekonsernet er med sine omtrent 1750 ansatte og 157 apotek den tredje største apotekkjeden i landet, bak Apotek1 og Vitusapotek. Finansavisen meldte tidligere i januar at Boots sin markedsandel har falt til 17,5 prosent fra 19 prosent i 2016

– Har dere konkrete planer for å øke markedsandelen for Boots, eller foreligger det andre strategier for å styrke apotekkjeden? Vil det gjennomføres flere kostnadskutt i konsernet?

– Vi ser at det er utfordrende tider for mange deler av detaljhandelen, og at heller ikke apotek er skjermet fra endringer i markedet. Vi har over lenger tid jobbet for å sikre trygge og gode arbeidsplasser hos oss, og å gjøre endringer som må til for å sikre sunn drift av selskapet. Jeg kan selvsagt ikke gå inn i detaljene for vår strategi fremover, men vi har mange spennende planer og aktiviteter på gang for å møte den norske apotekkunden på best mulig måte. Vi er her for dem og vi må utvikle oss sammen med kundenes forventinger.

– Utvikle oss enda fortere
– Hva er de viktigste utfordringene apotekbransjen og Boots står overfor i årene som kommer?

– Apotekbransjen er helt unik fordi den har muligheten til å tilby kundene lett tilgjengelig helsehjelp. Fremover må vi se på hvilken posisjon vi skal ha i norsk helsesektor, vi må jobbe med rammevilkårene for apotekdrift i Norge og vi må være rede til å utvikle oss enda fortere enn det vi gjør i dag. Jeg tror det viktigste er å holde fokuset på kundene og å bygge en sterk organisasjon som tar med seg det beste av det norsk apotekvesen står for, og kombinerer det med ny kunnskap om nye områder vi må være sterke på. Tilliten vi har fra kundene våre må vi behandle med respekt og jobbe for å styrke.

Powered by Labrador CMS