Ny studie om farmasøyters bruk av sosiale medier
Farmasøyter bruker Facebook mest – YouTube og Wikipedia brukes for å lære nye prosedyrer og søke opp informasjon, ifølge ny studie.
Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

I studien, som er kvalitativ utforskende, intervjuet forskerne 31 farmasøyter, fortrinnsvis fra Australia, for å finne ut hvordan de bruker sosiale medier profesjonelt.
Undersøkelsen som er publisert i Journal of Medical Internet Research fant at flest farmasøyteri utgangspunktet benyttet sosiale medier til personlig bruk.
Mange oppga likevel at de deler informasjon av profesjonell karakter, som for eksempel å diskutere legemiddelbruk med andre farmasøyter og dele politiske standpunkter om farmasiprofesjonen. I tillegg oppga noen å bruke sosiale medier for å følge med på hva som skjer innen farmasinyheter, eller spesifikke farmasiorganisasjoner, og noen bruker nettverkene for å spre reklame fra sitt apotek.
– Studien viser at farmasøyter i apotek generelt sett ikke tillates å bruke sosiale medier på jobb i arbeidstiden. Allikevel bruker de det på en profesjonell måte, ofte uten å være klar over at de bruker det profesjonelt, forklarer førsteforfatter Arcelio Benetoli til Dagens Medisin Pharma.
Mest Facebook-bruk
Ifølge studien var Facebook det mest brukte sosiale mediet. Å følge farmasiorganisasjoner på Facebook var lettere for én av dem som ble intervjuet enn at personen måtte følge visse nettsider og lese nyhetsbrev på epost, påpekes det i forskningsartikkelen.
Farmasøytene som ble intervjuet delte også ofte informasjon, og primærkilder til informasjon, på nettsamfunnet.
Brukte Wikipedia og Youtube
Etter Facebook, var det ifølge studien vanlig at mange av farmasøytene som ble intervjuet, brukte Wikipedia for å finne frem til informasjon om saker i arbeidstiden, for deretter å følge opp kildene fra Wikien for å finne frem til mer informasjon. Ifølge studien er det slik at mange farmasøyter ikke vurderer Wikipedia som en god og troverdig kilde, selv om de oppgir å bruke siden ofte.
For å lære seg nye ting, ble det i studien rapportert av noen at de brukte YouTube-videoer fra profesjonelle organisasjoner, for å lære seg praktiske prosedyrer ved å se how-to-videoer.
I studien fremholder artikkelforfatterne at funnene ikke er generaliserbare, ettersom den er kvalitativt eksplorerende og derfor ikke beskriver en farmasøytpopulasjon.