
Orkla Health oppfordret butikkjede til økt impulssalg av allergimedisin
Grossisten beklager markedsføringsfremstøt etter å ha blitt konfrontert av Legemiddelverket.
Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.
Orkla Health distribuerer allergilegemiddelet cetirizin (Zyrtec), som står på listen over legemidler som kan selges utenom apotek (LUA).
Tidligere i år sendte selskapet ut markedsføringsmateriell om legemiddelet, til intern bruk blant ansatte i dagligvarekjeden Coop. Her skriver Orkla Health at det er «viktig med god synlighet for økt impulssalg». Dette til tross for at forskriften som regulerer salg av legemidler utenom apotek forbyr påminnelsesreklame «eller andre markedsføringstiltak som tar sikte på å fremme tilfeldige kjøp av legemidler».
Reklamerer for sjokkselgere
I markedsføringsmateriellet reklamerer Orkla Health for såkalte sjokkselgere – det vil si stativer som skal øke eksponeringen legemiddelet får i butikken.
Selskapet oppfordrer videre Coop-ansatte til å ta kontakt med salgskonsulenter i Orkla Health for mulige eksponeringsløsninger for allergimedisinen. Det kommer frem av en epostkorrespondanse mellom Orkla Health og Statens Legemiddelverk, som nylig ble offentliggjort. Det var på bakgrunn av en klage fra en apoteker at Legemiddelverket fulgte opp saken.
Beklager kommunikasjonen
Etter å ha blitt konfrontert av Legemiddelverket om markedsføringsfremstøtet har imidlertid Orkla Health beklaget saken.
– Vi har overfor SLV beklaget måten vi kommuniserte til Coop på. Dette skjedde rett etter at vi som selskap overtok salget av Zyrtec. Informasjonsskrivet til Coop var ikke i tråd med gjeldende regelverk for salg av legemidler utenom apotek, og skulle ikke vært sendt. Siden den gang har vi tatt en grundig gjennomgang av våre interne rutiner og prosedyrer for å unngå at dette skjer i fremtiden, sier Inger Marie F. Ingdahl, kommunikasjonsdirektør i Orkla Health.
Årlig opplæring
Orkla Health har blant annet bedt butikkjeden se bort fra det utsendte markedsføringsmateriellet.
– Vi har nylig hatt en full gjennomgang av regelverket med vår farmasøytiskfaglig ansvarlige for hele salgsapparatet, inkludert alle kjedekontakter. Denne typen opplæring vil gjøres minst én gang i året. I tillegg kvalitetssikrer vi all markedskommunikasjon for våre legemidler før den sendes ut. For oss er det svært viktig at vi overholder gjeldende regelverk, sier Ingdahl til Dagens Medisin Pharma.