Slik bruker belgiske apotek familiefarmasøyt
Den belgiske apotekbransjen har de siste årene prøvd ut egne familiefarmasøyter som skal følge opp medisinbruken til kronisk syke pasienter.
Denne artikkelen er mer enn fire år gammel.
Manon Buyl fra The Belgian Pharmaceutical Association gjestet torsdag Farmasidagene på Ullevaal Meet i Oslo for å fortelle om en ny tjeneste belgiske apotek tilbyr sine pasienter.
– Farmasøyter har tradisjonelt ikke blitt sett på som pleiende helsepersonell i Belgia. Men vi blir sykere og får flere kroniske sykdommer, og pasienter som blir eldre har flere spørsmål, og bruker flere legemidler. De trenger et større pleieteam rundt seg, forklarte Buyl.
Vil utvide tilbudet
Gjennom ordningen med familiefarmasøyt kan pasienter komme i kontakt med sin egen farmasøyt på sitt lokale primærapotek som følger opp pasientens medisinbruk og ha kontroll på pasientens legemiddelhistorikk.
– Målgruppen for denne tjenesten per i dag er pasienter med kronisk sykdom, polymedisinerte pasienter og diabetespasienter, men vi ønsker å kunne utvide tilbudet til flere typer pasienter etter hvert, forklarte hun.
Før pasientene går inn i en slik ordning, underskrives det en kontrakt mellom pasienten og familiefarmasøyten i apotek. Familiefarmasøyten har kontroll på medisineringsplanen som utarbeides av pasientens lege, og ifølge Buyl kan pasientene når som helst kontakte farmasøytene for spørsmål om sin legemiddelbehandling.
– Familiefarmasøytene er også «point of contact» for annet helsepersonell som er involvert i behandlingen av pasienten.
800 000 bruker tilbudet
Familiefarmasøyt-ordningen er en betalt tjeneste.
– Apotekene får betalt 30 euro per pasient per år. Det er ikke mye, og vi blir ikke rike av denne tjenesten. Det er gratis for pasientene, og dekkes gjennom helseforsikring. Det er bra, for vi vet av erfaring at det er vanskelig å overbevise pasienter til å betale for tjenester som tilbys i apotek. Pasientene betaler ikke for annet enn legemidlene, fortalte Buyl, som også informerte om at over 800 000 belgiske pasienter i dag benytter seg av denne tjenesten.
Nå planlegges det å lansere en egen familiefarmasøyt-app i løpet av første kvartal 2020.
– I Belgia har vi mange uavhengige apotek som ikke har midler til å lage sine egne apper, så derfor kommer en slik app tidlig neste år. Appen kan kun aktiveres av familiefarmasøyten i apoteket, og gjør at pasienten kan holde digital kontakt med sin familiefarmasøyt.