ERFARINGER FRA KONGRESSEN: Vi spurte fem norske farmasøyter på FIP om hvilke erfaringer de tar med seg hjem fra kongressen. Foto: Lasse Moe

Slik oppsummerer norske farmasøyter FIP-kongressen

Nye WHO-retningslinjer, pasientkommunikasjon på sosiale medier, nettverksbygging, forskning på etterlevelse – og at vi har det ganske så bra i Norge.

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

BUENOS AIRES: Det er noen av refleksjonene til norske farmasøyter om den internasjonale farmasiføderasjonens (FIP) årlige kongress i Buenos Aires.
Kongressen har samlet 2200 farmasøyter og apotekansatte fra hele verden, for å løfte problemstillinger og dele forskning om hvordan apotek kan bidra med å lette sykdomstrykket bruk av legemidler påfører samfunnet.
Vi spurte fem norske farmasøyter på FIP-kongressen om hvilke erfaringer de tar med seg hjem fra kongressen.

Grethe Liavåg, farmasøyt ved Vitusapotek, Madla – Internasjonalt bekymrer farmasøyter seg for hvordan man fortsatt skal være farmasøyt og hvilken rolle vi skal ha i helsevesenet. Bekymringen dreier seg om at farmasøyten har en rolle mellom lege og systemet, for å orientere og veilede pasientene når de kjøper medisiner. Kjøp over internett og pasienters evne til å orientere seg på nett kan utfordre profesjonen, sier farmasøyt Grethe Liavåg. Liavåg peker på at noe av reaksjonen på denne usikkerheten rundt rollen til farmasøyten kommer til uttrykk gjennom hvordan kongressen gjennomgående tar opp farmasøytens rolle: Som tilrettelegger og tilbyder av tjenester for å følge opp og utdanne pasienter. – I Norge driver vi allerede mye med kommunikasjon opp mot pasientene – men vi har ikke et system for hvordan man skal tjene penger på å tilby alle tjenestene. Det er en utfordring for oss å benytte erfaringer når man ikke har et system for å få betalt for alle tjenestene, sier hun. Liavåg løfter også frem at man blir veldig bevisst på hvor fort den teknologiske utviklingen går, og at den vil påvirke hvordan farmasøyten skal kommunisere med pasienten. – Vi må få mer informasjon om pasientene i våre systemer og få et bedre system for å kommunisere med legene. I stedet for å lage kjedespesifikke kommunikasjonsplattformer for å nå ut til pasienten digitalt, kan vi se på å bruke sosiale medier, sier hun.
Anna Olga Swider, farmasøyt ved Vitusapotek, Trondheim Torg– For meg var det viktigst å få bekreftet at vi i Vitusapotek gjør en god jobb og har rett fokus, sier Anna Olga Swider. Swider tror også det kan være hensiktsmessig å bruke sosiale medier for å kommunisere med pasienter – spesielt opp mot pasientgruppen hennes apotek forholder seg til. Apotek Vitus på Trondheim Torg har mange studenter som kommer innom med spørsmål.– Jeg tror også det er lurt å bruke Facebook for å dele informasjon mellom oss farmasøyter, noe vi allerede gjør i dag. For kommunikasjon opp mot pasienter tror jeg det er viktig å tenke nasjonalt og at man har en tjeneste apotekene går sammen om. Dersom man skal ha en tjeneste som «Pharmacist Hour» må man ha en farmasøyt som jobber med bare det, tror hun. Pharmacist Hour er et australsk initiativ hvor farmasøyter har en ukentlig spørretime på Facebook for pasienter. Klikk her for å lese om studien på Pharmacist Hour og farmasøyters bruk av sosiale medier.
Hege Helm, daglig leder i Norsk Farmasøytisk Selskap– Jeg har fulgt FIP-rådet på kongressen for første gang. Det er utrolig interessant å få bedre oversikt over hva FIP gjør og hvordan de samarbeider med verdens helseorganisasjon (WHO), sier Hege Helm. Helm som har en doktorgrad i farmasi om legemiddelutvikling, trekker frem pediatrianbefalingene til WHO, som ble publisert under FIP, som spesielt interessante.– Dosering av medisiner til barn er noe man tradisjonelt vet for lite om, og har lite forskning på. WHOs tekniske retningslinjer for hvordan dette bør gjøres, er viktige. Det er interessant at de får til felles anbefalinger på tvers av landene, sier hun.   Hun påpeker at hun som representant for Norsk Farmasøytisk Selskap knytter nettverk på kongressen og henter inspirasjon. – Å få kontakt med farmasøyter og foreninger internasjonalt gjør at vi får muligheten til samarbeid på tvers av landene og høste ideer for hva vi bør gjøre i Norge, sier hun og viser til at hun vil samarbeide mer med de svenske fagkollegene.
Tove Ytterbø, leder for Norges Farmaceutisk Forening– Det er stort fokus her på kongressen på hvordan vi skal sørge for riktig legemiddelbruk hos pasientene. Da er det er viktig å forsikre seg om at pasienten har korrekt kunnskap om egen behandling, sier Tove Ytterbø. Hun fremholder at kongresser som årets, ofte gir et godt perspektiv på hvordan en har det i Norge. – Når man hører om mangel på legemidler i andre land, som Afghanistan, hvor de får nye forsendelser med legemidler to ganger årlig, så får man et annet perspektiv. Vi har det så gjennomregulert i forhold til mange andre land. Vi sitter virkelig og pusser på glasskulene sammenlignet med de utfordringene man hører de andre landene har, sier hun.
Per Kristian Faksvåg, fagdirektør i Apotekforeningen Per Kristian Faksvåg løfter frem at forskningen som ble presentert om pasienters forståelse av sykdom og viktigheten av å følge behandlingen, viser interessante funn. – Motivasjonen og evnen til å søke, forstå og bruke informasjonen er høyst ulik i befolkningen, og ikke nødvendigvis knyttet til utdanningsnivå. Farmasøytens evne til å forstå den enkelte pasients behov og evne til å kommunisere på hans nivå er viktig for resultatet av behandlingen, sier Faksvåg. Fagdirektøren sier et annet viktig punkt på kongressen har vært å finne veien for hvordan morgendagens farmasiutdanning skal tilpasse seg morgendagens utfordringer. – Vi må samarbeide for pasientens beste i hele behandlingskjeden. Vi kan ikke sitte på hver vår tue. Kreftene må sentreres rundt pasienten. – Jeg noterte meg at det er viktig at myndigheter ikke kun ser på helse og legemidler som en kostnad, men som en investering. Jeg hadde også stor glede og nytte av å delta på det internasjonale møtet i Farmasøyter uten grenser (FUG), og fortelle kolleger om de prosjektene som FUG i Norge er involvert i. Fagdirektøren forteller også at det var stor interesse i FIPs ledelse rundt det som tilbys og foreslås tilbudt ved norske apotek: Eksempelvis tilbudet om inhalasjonsveiledning og Medisinstart, som har blitt undersøkt med en randomisert studie med 1500 pasienter.– Vi er invitert til å fortelle mer om dette på neste års kongress i Seoul i Korea, opplyser han.
Powered by Labrador CMS