
«Sterk søknad» om permanent apotektjeneste, mener Apotekforeningen
Resultatene fra Medisinstart-studien taler for at regjeringen bør innføre tjenesten permanent, ifølge Apotekforeningens Per Kristian Faksvåg.
Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.
Torsdag ble resultater fra studien Medisinstart offentliggjort. Resultatene viser signifikant høyere etterlevelse blant hjerte- og karpasienter som fikk veiledningssamtaler med farmasøyter få uker etter at de startet opp på nye legemidler.
En analyse utført av selskapet Oslo Economics anslår dessuten at tjenesten kan gi en samfunnsøkonomisk besparelse på 2200 kroner for hver pasient som bruker tjenesten.
Taler for permanent tjeneste
Ifølge fagdirektør Per Kristian Faksvåg i Apotekforeningen taler resultatene for at tjenesten blir innført på permanent basis.
– Vi har et håp om at myndighetene innfører både Medisinstart og Inhalasjonsveiledning som permanente tjenester i norske apotek. Som vi så, med meget konservative anslag fra økonomene, er dette samfunnsmessig lønnsomt. Men den viktigste grunnen er helsegevinsten det gir til pasientene, sier Per Kristian Faksvåg, fagdirektør i Apotekforeningen.
Sender data til myndighetene
Tidligere i høst fikk Folkehelseinstituttet, Helsedirektoratet og Legemiddelverket oppdrag fra regjeringen om å vurdere hvorvidt Medisinstart og Inhalasjonsveiledning bør innføres på permanent basis.
Bakgrunnen er at Legemiddelmeldingen fastslår at «Helse- og omsorgsdepartementet vil vurdere om oppstartveiledning kan være en egnet tjeneste dersom forsøket med Medisinstart viser gode resultater».
– Vi mener dette er en sterk søknad. Nå vil vi sende resultatene til myndighetene, så får vi se hvordan de vurderer saken, sier Faksvåg.
«Grundig forarbeid»
– Er det noe ved resultatene som taler for at tjenesten bør gjøres annerledes hvis den innføres permanent?
– Vi gjorde et veldig grundig forarbeid, både gjennom pilotprosjektet vi gjennomførte i forkant, og ved å hente erfaringer fra andre land. Erfaringene fra både farmasøyter og pasienter tyder på at vi er godt innenfor, og vi ser ingen grunn til å gjøre vesentlige endringer i tjenesten. Men vi mener det krever betydelig opplæring hvis dette skal bli en permanent tjeneste i apotek over hele landet.
Flere pasientgrupper
Ifølge Faksvåg ønsker ikke Apotekforeningen å begrense oppstartveiledning til pasientgruppen som er omfattet i Medisinstart-studien.
– Vi har hatt møter med mange pasientorganisasjoner. De har det til felles at de er bekymret for etterlevelse, og opptatt av at pasientene skal være godt informert og føle seg trygge når de bruker legemidlene. Dette er en tjeneste som passer for kronikergrupper som sliter med etterlevelsen. Vi mener også det er grunn til å rette tiltaket mot de legemidlene som volder mest skade.
Han viser til at man i Danmark har prøvd ut en lignende tjeneste, der man følger opp pasienter med diabetes.