
Store forskjeller i apotekenes veiledning av astmatikere
Det var svært ulikt hvordan apotekene veiledet pasienter som ikke fikk effekt av inhalator. 30 prosent av apotekene ba ikke pasienten om å vise eller beskrive inhalasjonsteknikken.
Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.
Det viser en ny studie som blir presentert som poster under kongressen til European Society of Clinical Pharmacy (ESCP).
Forskerne brukte såkalte «mystery shoppers», som besøkte 100 apotek og sa de nettopp hadde begynt med inhalator på grunn av astma, men at de ikke hadde fått effekt.
Målet var å finne ut hvordan apotekene undersøker om pasienten bruker inhalatoren riktig og hvordan de veileder.
30 apotek spurte ikke om beskrivelse
18 av de 100 apotekene ba «pasienten» om å vise sin inhalasjonsteknikk, for å kunne gi råd. 32 apotek brukte en inhalator for å demonstrere teknikken.
– Hvorvidt dette er mye eller lite kommer an på hvilke andre ting apoteket gjorde. Hvis de ba pasienten beskrive eller brukte målrettede spørsmål, så kan man forvente delvis avdekking av eventuelle teknikkproblemer. Men det var 30 apotek som verken bad pasienten om å vise eller beskrive teknikken sin, sier førsteamanuensis Ingunn Björnsdottir ved Farmasøytisk institutt, Universitetet i Oslo.
50 prosent gjør feil
Ifølge Björnsdottir anslås det at 50 prosent av astmapasienter bruker medisinen sin feil.
– Hvor mye feil varierer, og dermed også hvilke konsekvenser det får. Men det forventes at pasientene får forbedret effekt av å bruke legemidlene riktig. Noen pasienter har for eksempel dårlig synkronisering av pust og innånding, sier hun.
Viktig å informere
Hun sier det er viktig at apotekene informerer om riktig bruk.
– Hvor omfattende plikt apotekene har til dette, kan det være delte meninger om. Apotekloven sier «Ved utlevering mot resept skal apoteket bidra til at kunden får tilstrekkelig informasjon om legemidlet til at det kan brukes riktig», påpeker hun.
I tillegg har også legene plikt til å informere.
– Men det kan være nyttig for pasienten å få informasjon om riktig bruk igjen på apoteket. Hos legen er pasienten ofte opptatt av helsemessige bekymringer, og får ikke med seg all informasjonen, sier hun.
Standardisert veiledning
I Legemiddelmeldingen som utkom i 2015 ble det åpnet opp for å innføre standardiserte veiledningstjenester i apotek. 1. mars 2016 begynte apotekene å tilby standardisert inhalasjonsveiledning.
– Studien ble gjennomført før den nye tjenesten ble implementert, og viste at det var behov for en standardisering. Nå har apotekene en langt mer tydelig protokoll for hvordan de skal informere om astmamedisin og inhalasjonsutstyr, så det forventes en positiv effekt av dette tiltaket, sier Björnsdottir.