
Svensk apotekkjede risikerer millionbot
Tok for mye betalt av kundene i sin appløsning.
Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.
I løpet av 16 dager i oktober tok apotekkjeden Kronans Apotek for mye betalt fra kunder som kjøpte flere forpakninger av samme legemiddel i deres app.
Årsaken var en teknisk feil, opplyser nyhetsbrevet Apoteksmarknaden.
Den tekniske feilen innebar at hver forpakning kunden kjøpte, ble opphøyd i to. Det vil si at dersom en kunde kjøpte seks forpakninger, så betalte vedkommende for hele 36 stykker.
Kostet en halv million
Det svenske Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV, har beregnet at feilen kostet kunder og fylkeskommuner nærmere en halv million svenske kroner.
Svenske myndigheter vurderer nå å gi apotekkjeden en bot på tre millioner kroner dersom feilen skjer igjen.
Beklagelig feil
Kronans Apotek syns selv boten er urimelig høyt.
– Vi reagerte umiddelbart så snart vi fikk kjennskap til feilen. Feilfaktureringen var en beklagelig feil, og ingen villet handling fra vår side, sier Andreas Rosenlund, informasjonsdirektør i Kronans Apotek til nyhetsbrevet Apoteksmarknaden.