En feil i apotekkjedens appløsning var årsaken til feilen. Foto: Illustrasjonsfoto: Thinkstock

Svensk apotekkjede risikerer millionbot

Tok for mye betalt av kundene i sin appløsning.

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

I løpet av 16 dager i oktober tok apotekkjeden Kronans Apotek for mye betalt fra kunder som kjøpte flere forpakninger av samme legemiddel i deres app.

Årsaken var en teknisk feil, opplyser nyhetsbrevet Apoteksmarknaden.

Den tekniske feilen innebar at hver forpakning kunden kjøpte, ble opphøyd i to. Det vil si at dersom en kunde kjøpte seks forpakninger, så betalte vedkommende for hele 36 stykker.

Kostet en halv million
Det svenske Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV, har beregnet at feilen kostet kunder og fylkeskommuner nærmere en halv million svenske kroner.
Svenske myndigheter vurderer nå å gi apotekkjeden en bot på tre millioner kroner dersom feilen skjer igjen. 

Beklagelig feil
Kronans Apotek syns selv boten er urimelig høyt.


– Vi reagerte umiddelbart så snart vi fikk kjennskap til feilen. Feilfaktureringen var en beklagelig feil, og ingen villet handling fra vår side, sier Andreas Rosenlund, informasjonsdirektør i Kronans Apotek til nyhetsbrevet Apoteksmarknaden.

Powered by Labrador CMS