I PRAKSIS: Trening på reelle pasienter er den metoden mer enn syv av ti farmasistudenter mener er den beste for å tilegne seg god kompetanse i pasientkommunikasjon. Illustrasjonsfoto: Colourbox Foto:

To av tre mener de er flinke til å kommunisere

Nordiske farmasi-studenter etterlyser mer trening på pasientkommunikasjon og har rangert hvilke undervisningsmetoder de mener er mest effektivt for å bli gode til å kommunisere.

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

En nordisk studie har blant annet sett på farmasistudentenes mening om sine egne ferdigheter til å kommunisere med pasienter. Studien er nylig publisert i American Journal of Pharmaceutical.

Ikke så overraskende konkluderer artikkelforfatterne med at mer trening, mer variert trening og tilbakemelding på egne ferdigheter i pasientkommunikasjon har sammenheng med gode selvrapporterte kommunikasjonsferdigheter.

Men også studentenes holdninger til pasientkommunikasjon hadde betydning. Åtte av ti mente at kommunikasjonsferdighetene var et resultat av personligheten deres.

Nær 68 prosent av alle studentene mente de hadde gode kommunikasjonsferdigheter, drøyt 28 prosent betegnet egen kompetanse som middels god, knapt 8 prosent mente de var svært flinke, men under to prosent beskrev egne ferdigheter som dårlige eller veldig dårlige.

Reelle pasienter
Få studenter mente de fikk nok undervisning i kommunikasjon, praktisk trening eller individuelle tilbakemeldinger på ferdigheter.

Trening på reelle pasienter er den metoden mer enn syv av ti studenter mener er den beste for å tilegne seg god kompetanse på pasientkommunikasjon.

Nær seks av ti studenter mener det å observere andre snakke med pasienter er den beste måten, mens halvparten holder en knapp på å få tilbakemelding på egne samtaler med pasienter.

Færre en 15 prosent mener rollespill med medstudenter er den beste metoden.

Mer eksperimentell trening
Studentenes råd til universitetene er å legge inn mer trening på kommunikasjon og legge om opplæringen mot mer bruk av eksperimentelle undervisningsmetoder.

Norsk deltagelse i studien var representert gjennom 40 studenter fra Universitetet i Oslo, 30 fra Universitetet i Bergen og 20 fra Universitetet i Tromsø.

Av alle de 479 nordiske studentene som fikk tilsendt spørreskjema, svarte 370 av disse – som gir en svarrespons på 77 prosent.

Powered by Labrador CMS