Varsler nye læringsmål for kommunikasjon i farmasiutdanningen
«Så å si alle» ønsker seg mer kommunikasjon i utdanningen, ifølge studieleder ved OsloMet.
Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.
Høsten 2017 startet utviklingen av nasjonale retningslinjer for alle de 19 helse- og sosialfaglige utdanningene (RETHOS). Studieleder Anne Berit Walter ved farmasiutdanningen ved OsloMet sitter i programgruppen for farmasi i dette retningslinjearbeidet.
Nye læringsutbytter
I en paneldebatt under Farmasidagene om kommunikasjon i utdanningen varslet Walter større satsing på kommunikasjon gjennom de nye retningslinjene.
– Jeg er veldig opptatt av at vi må kunne kommunisere fag. Det skal ikke være kommunikasjon for kommunikasjonens skyld, men for fagets skyld. I forslagene til nye programplaner, som skal gjelde for alle utdanninger i hele Norge, har vi en del læringsutbytter som gjelder kommunikasjon – både på bachelor og på master. På master følger vi også opp videre det å kunne bruke den faglige kompetansen til å formidle, uttalte Walter i paneldebatten.
Ønsker mer kommunikasjon
Ifølge Walter har stilt spørsmål til ulike aktører som er berørt av farmasiutdanningen – som bekrefter behovet for større oppmerksomhet rundt kommunikasjon i studiet.
– Vi sendte spørsmål til alle som vi mente var i vår interessesfære: Hva ønsker de mer av, og hva ønsker de mindre av. Så å si alle sier at de ønsker seg mer kommunikasjon, uttalte studielederen under Farmasidagene forrige uke.