
Veiledningstjeneste i apotek ga mer helse for pengene, viser studie
Oppstartsveiledning i britiske apotek førte til økning i kvalitetsjusterte leveår og reduserte utgiftene, konkluderer forskerne.
Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.
Den britiske apotektjenesten New Medicine Service ble innført i 2011, og innebærer at farmasøyter gir ekstra veiledningssamtaler til pasienter som starter opp på legemidler mot kols, astma, høyt blodtrykk eller på blodfortynnende behandling.
Mer kostnadseffektivt
En studie som nylig ble publisert i tidsskriftet PharmacoEconomics har undersøkt kostnadseffektiviteten ved tjenesten, sammenlignet med praksisen der farmasøyter ikke gir ytterligere veiledning.
Studien konkluderer med at tjenesten i gjennomsnitt har gitt en helsegevinst på 0,05 kvalitetsjusterte leveår (QALY) per pasient, og at den gjennomsnittlige reduksjonen i myndighetenes utgifter per pasient ligger på 144 britiske pund – rundt 1500 norske kroner.
Dermed gir tjenesten en besparelse på mer enn 2600 britiske pund – rundt 27.000 norske kroner – per vunne kvalitetsjusterte leveår, ifølge studien.
Ti prosentpoeng økning
Konklusjonen er basert på resultatene fra en tidligere randomisert studie som fant en økt etterlevelse på 10,2 prosentpoeng – fra 60,5 til 70,7 prosent – hos pasienter som fikk mottok veiledningstjenesten sammenlignet med pasienter som ikke fikk den.
På denne bakgrunnen har forskerne regnet ut den økonomiske gevinsten ved tjenesten, ut fra den forventede besparelsen ved at flere bruker legemidlene riktig. Dette er så blitt sett opp mot kostnadene ved å refundere tjenesten overfor apotekene.
Forbilde for Medisinstart
Britiske New Medicine Service er forbildet til den norske Apotekforeningens Medisinstart-tjeneste, som ble utprøvd i perioden 2014 til 2016, og som nå vurderes innført som en offentlig finansiert tjeneste i norske apotek.
Før sommeren tok Helsedirektoratet til orde for at tjenesten får offentlig finansiering i en prøveperiode på tre år, men at den kun skal tilbys etter henvisning fra lege.