
Vil gi apotekene økt innflytelse over farmasistudiene
Apotekforeningen vil ha plass i programgrupper som skal lage retningslinjer for farmasiutdanningene.
Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.
Kunnskapsdepartementet skal legge om styringen av de helse- og sosialfaglige utdanningene – derunder farmasøytutdanningene på bachelor- og masternivå. Hensikten med omleggingen er ifølge departementet å gi helse- og sosialtjenestene selv større innflytelse over innholdet i studiene.
Som en del av omleggingen skal det opprettes såkalte programgrupper for hvert av de 19 studieprogrammene som er omfattet av endringen. Disse gruppene skal utforme retningslinjer som bestemmer innholdet i studiene. Ifølge departementet skal gruppene bestå av representanter fra utdanningene, representanter fra helse- og velferdstjenestene og studenter, og skal i tillegg «være i dialog med relevante brukergrupper om retningslinjene».
Vil være med i gruppene
I et høringssvar til departementet erklærer Apotekforeningen seg som et naturlig medlem i programgruppene for både bachelor- og masterutdanningen i farmasi.
«Apotekforeningen ser det som naturlig å bli oppnevnt til en plass i hver av de to programgruppene som gjelder farmasøyter, fordi de fleste kandidater ansettes i apotek. Det vil være svært lite tilfredsstillende og gi liten innflytelse å bare bli innkalt til et møte med programgruppene som bruker», skriver administrerende direktør Per T. Lund.
Apotekforeningen erklærer seg positiv til at tjenestene skal få større innflytelse over utdanningene, men stiller spørsmål ved hvordan det foreslåtte opplegget «direkte vil gi Apotekforeningen, på vegne av alle apotek, økt innflytelse på det faglige innholdet i farmasiutdanningene».
Ønsker privat næringsliv
Også Norges Farmaceutiske Foreningen tar til orde for å gi representanter fra apotek, legemiddelindustri og annet privat næringsliv innflytelse over utdanningene:
«I det nye styringssystemet skal det nedsettes programgrupper med inngående kunnskaper om blant annet tjenestene og brukernes behov. I denne sammenhengen savnes det representanter fra privat sektor i programgruppene. For mange av utdanningene vil flertallet gå ut i det private næringsliv. Eksempelvis farmasøyter der over 80 prosent av nyutdannede går ut i privat sektor (privatapotek, legemiddelfirma etc.)», skriver leder Rønnaug Larsen.
Farmaceutene stiller også spørsmål om hvordan systemet skal sikre koordinering av felles læringsutbytte mellom programgruppene for henholdsvis bachelor- og masterutdanningen i farmasi.