Bayer selger miljøvitenskap-satsing til Cinven
Det tyske selskapet får 2,6 milliarder euro for Environmental Science Professional-bedriften, som er solgt til det aktive eierfondet Cinven.
Denne artikkelen er mer enn to år gammel.
Miljølvitenskapsbedriften genererte salg for omtrent 600 millioner euro i 2021. Overskuddet fra salget vil ifølge en pressemelding fra Bayer brukes til håndtering av eksisterende gjeld.
Blir selvstendig selskap
Bayers Environmental Science Professionel vil under Cinvens eierskap operere som et selvstendig selskap med navn Envu. Dette vil bli et globalt ledende selskap som tilby løsninger for å få kontroll på skadedyr, sykdom og ugress i ikke-jordbruksområder som vektorkontroll, profesjonell skadedyrhåndtering, vegetasjonshåndtering, skogbruk, torv og prydplanter. Selskapet har i dag hovedkvarter i Cary, North Carolina, USA, og er aktivt i mer enn 100 land. Nærmere 900 ansatte vil overføres fra Bayer til Envu.
– Konsentrere oss om vår kjernevirksomhet
Rodrigo Santos, styremedlem i Bayer AG og sjef for selskapets avdeling for avlingsvitenskap, sier i en uttalelse at de vil takke de ansatte i Environmental Science Professsional for deres mange år med forpliktelser til sselskapet, og den påfølgende suksessen til Bayer.
– Vi har funnet en sterk, ny partner i Cinven, med en sterk forpliktelse til det langsiktige vekstpotensialet til bedriften og deres ansatte. Samtidig kan vi nå konsentrere oss om vår kjernevirksomhet, jordbruk, og den suksessfulle implementering av vår vekststrategi i avlingsvitenskapsdivisjonen.
Ønsker innovasjon og vekst
Pontus Pettersson, partner i Cinven, sier i en uttalelse fra Bayer at Envu (tidligere Environmental Science Professional), er en global leder i en svært attraktiv og kritisk industri.
– Vi vil takke Bayer for den tilliten de har til Cinven og vår plan om å bygge på de sterke fundamentene som Bayer har bygd opp, og signifikant investere i de. Cinven ser frem til å bygge et uavhengig, fokusert selskap, og er godt posisjonert til å fortsette å drive frem innovasjon og akselerere vekst. Dette inkluderer leveringen av digitale og datadrevne løsninger, og å utvide produktporteføljen ytterligere ved å skape innovative og bærekraftige løsninger for sine kunder.