LUFTIGE PLANER: – I denne kommende prøveperioden vil dronene gå mellom oss og fôrfabrikken Cargill i Florø, med syv kilometer luftlinje mellom oss, og maksimalt fly med seks kilo last. Men dronene kan potensielt hente prøver andre steder også, med lengre avstand og tyngre last, sier Quynh Le, administrerende direktør i Eurofins Havlandet.

Foto: Eurofins/Airlift Solutions

Forskningslab i Florø skal teste dronelevering av medisinfôr

For forskningslaboratoriet Eurofins Havlandet går det mye tid og ressurser til frakt av medisinfôr-prøver. Nå vil Florø-bedriften og daglig leder Quynh Le undersøke om frakt med drone kan være en fremtidsløsning.

Denne artikkelen er mer enn fire år gammel.

Laboratoriet skal samarbeide med det norske selskapet Airlift Solutions, og om alt går etter planen skal frakt av blant annet medisinfôr med droner testes ut mellom september og november i år. Ifølge administrerende direktør i Eurofins Havlandet, Quynh Le, kan samarbeidet spores tilbake til nettverksmøte for bedrifter i Sogn og Fjordane for halvannet år siden.

– Jeg kom da i prat med Børre Eimhjellen i Airlift, og han kom inn på at de jobbet med droner. Og da sa jeg at det var bra, for vi har store utfordringer med hvor mye tid vi bruker på å levere prøver hit og dit. Vi må ofte kjøre for å hente prøvene. Så da spurte jeg om ikke de heller kunne fly de prøvene for meg, og jo, det kunne de, sier Le til DM Pharma.

Analyserer og kontrollerer fiskefôr
Eurofins Havlandet har egen tilvirkertillatelse fra Statens legemiddelverk for å utøve kvalitetskontroll av medisinfôr. Siden januar 2012 har selskapet analysert og kontrollert tilnærmet alt av medisinfôr til oppdrettslaks i Norge.

– Da vi begynte å diskutere dette med Airlift, var de relativt tidlig i prosjektet for kommersielle flyvninger, og vi måtte diskutere om dette kunne la seg gjøre. Men vi var begge enige om at dette måtte være et perfekt sted å teste ut dronen, mye på grunn av vær og vind, forteller Havlandet-sjefen.

Airlift mente ifølge Le at deres bedrift var en interessant case, og ønsket å gjøre et pilotprosjekt med dem.

–      Våre prøvematerialer inneholder legemidler, men det er ikke like sensitivt som biologiske prøver, og er ikke avhengig av kjøling. Temperaturen må bare holde seg under 25 grader. Det som vil bli fraktet er alt fra vanlig vekstfôr, råvarer som mel og olje, og medisinfôr, som da er veterinære legemidler.

Snart klare for prøveflyvninger
– Hvor langt har dere kommet med dette prosjektet?

– Vi har kommet ganske langt. Dronen er klar, og det skal nå gjøres testflyvninger på et lukket område på Østlandet. Om alle godkjenninger kommer på plass, blant annet fra Avinor, kan vi starte med flyvning i en prøveperiode fra september til november i år. Vi har valgt den perioden fordi det er høysesong for oss med mye prøver, men også mye vær.

– Kan dette på sikt være en fremtidig fast løsning for å løse deres fraktbehov?

– Ja, det tenker jeg. Det kan i hvert fall føre til både ressursbesparelser og være et grønt miljøtiltak som er bærekraftig. Jeg tror det vil kunne være veldig nyttig for oss. I denne kommende prøveperioden vil dronene gå mellom oss og fôrfabrikken Cargill i Florø, med syv kilometer luftlinje mellom oss, og maksimalt fly med seks kilo last. Men dronene kan potensielt hente prøver andre steder også, med lengre avstand og tyngre last, sier Le.

Ifølge Le holder også Helst Vest RHF på med et lignende prosjekt om frakt av forskjellige typer biologiske prøver.

– Vårt prosjekt er ikke direkte tilknyttet Helse Vest-prosjektet, men styringsgruppen der kjenner til vårt prosjekt, og hvis alt går fint, vil de kunne bruke erfaringene fra vårt prosjekt til sitt prosjekt.

Powered by Labrador CMS