NY I INDUSTRIEN: – Jeg er veldig interessert i helsenæringen og den utviklingen som nå skjer med nye terapier og behandlingsmetoder, sier Karine Skaret, ny kommunikasjonssjef i Novartis Norge.

Foto:

Fra Frp til industrien – ny kommunikasjonssjef i Novartis Norge

Karine Skaret, tidligere pressekontakt for Siv Jenssen (Frp), skal lede kommunikasjonsarbeidet til Novartis Norge.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fire år gammel.

Skaret går fra 1. august inn i en nyopprettet stilling som kommunikasjonssjef i Novartis Norge. Novartis har tidligere hatt kommunikasjonssjef med ansvar for alle de nordiske landene.

– Hvorfor går du nå fra Frp og politikken til legemiddelindustrien?

– Jeg er veldig interessert i helsenæringen og den utviklingen som nå skjer med nye terapier og behandlingsmetoder. Det er utrolig spennende, og det blir en reise å få være med på noe som er større enn seg selv, og kunne bidra til å gjøre hverdagen for folk bedre, sier Skaret til DM Pharma.

Politisk erfaring
Skaret er utdannet psykolog, og har de siste årene vært politisk rådgiver i fem ulike departementer, inkludert Helse- og omsorgsdepartementet. Hun kommer fra stillingen som pressekontakt for tidligere Frp-leder Siv Jensen på Stortinget.

Dette blir Skarets første rolle i legemiddelindustrien, og hun er klar på at det kan være en fordel.

– Ved å komme utenfra kan jeg komme med nye tanker og perspektiver. Med min bakgrunn har jeg forståelse for hvordan samfunnsstrukturene fungerer, om hvem som bestemmer i landet vårt, og hvordan man kan snakke om de viktige sakene for Novartis så folk forstår det.

– Det skader vel ikke med et godt kontaktnettverk heller?

– Selvsagt ikke! Jeg har jo gjort dette i noen år, og har snakket en del med både journalister og andre politikere, sier Skaret.

– Kommunisere på en lettfattelig måte
– Har du noen innledende planer for hvordan du ønsker å jobbe med kommunikasjon i Novartis?

SATSER PÅ KOMMUNIKASJON: Veronika Barrabes, landssjef i Novartis Norge. Foto: Lars Brock Nilsen

– Jeg kommer ny og fersk inn i industrien, så jeg må først gjøre meg kjent med industrien. Men det handler om å kunne kommunisere på en lettfattelig måte om nye løsninger, medisiner og behandlingsformer, så folk kan forstå hva man ønsker å oppnå, sier hun.  

– Behov for noen som tenker helhet
Veronica Barrabes, landssjef i Novartis Norge, sier til DM Pharma at selskapet lenge har ønsket å få på plass en egen kommunikasjonssjef her i Norge.

– Novartis som firma ønsker å være eksternt engasjert, og være med på å sette agenda, for eksempel gjennom Helsenæringsmeldingen. Vi som bransje må fortsette å være relevante, og da har vi behov for noen som tenker helhet og som kan hjelpe til å være mer proaktiv med kommunikasjon eksternt. Det handler også om å dele alt vi gjør. Vi mener at vi som bransje har mer å gå på når det kommer til å vise verdien vi bringer, sier Barrabes.

Powered by Labrador CMS