
NY I INDUSTRIEN: – Jeg er veldig interessert i helsenæringen og den utviklingen som nå skjer med nye terapier og behandlingsmetoder, sier Karine Skaret, ny kommunikasjonssjef i Novartis Norge.
Foto:Fra Frp til industrien – ny kommunikasjonssjef i Novartis Norge
Karine Skaret, tidligere pressekontakt for Siv Jenssen (Frp), skal lede kommunikasjonsarbeidet til Novartis Norge.
Denne artikkelen er mer enn fire år gammel.
Skaret går fra 1. august inn i en nyopprettet stilling som kommunikasjonssjef i Novartis Norge. Novartis har tidligere hatt kommunikasjonssjef med ansvar for alle de nordiske landene.
– Hvorfor går du nå fra Frp og politikken til legemiddelindustrien?
– Jeg er veldig interessert i helsenæringen og den utviklingen som nå skjer med nye terapier og behandlingsmetoder. Det er utrolig spennende, og det blir en reise å få være med på noe som er større enn seg selv, og kunne bidra til å gjøre hverdagen for folk bedre, sier Skaret til DM Pharma.
Politisk erfaring
Skaret er utdannet psykolog, og har de siste årene vært politisk rådgiver i fem ulike departementer, inkludert Helse- og omsorgsdepartementet. Hun kommer fra stillingen som pressekontakt for tidligere Frp-leder Siv Jensen på Stortinget.
Dette blir Skarets første rolle i legemiddelindustrien, og hun er klar på at det kan være en fordel.
– Ved å komme utenfra kan jeg komme med nye tanker og perspektiver. Med min bakgrunn har jeg forståelse for hvordan samfunnsstrukturene fungerer, om hvem som bestemmer i landet vårt, og hvordan man kan snakke om de viktige sakene for Novartis så folk forstår det.
– Det skader vel ikke med et godt kontaktnettverk heller?
– Selvsagt ikke! Jeg har jo gjort dette i noen år, og har snakket en del med både journalister og andre politikere, sier Skaret.
– Kommunisere på en lettfattelig måte
– Har du noen innledende planer for hvordan du ønsker å jobbe med kommunikasjon i Novartis?

– Jeg kommer ny og fersk inn i industrien, så jeg må først gjøre meg kjent med industrien. Men det handler om å kunne kommunisere på en lettfattelig måte om nye løsninger, medisiner og behandlingsformer, så folk kan forstå hva man ønsker å oppnå, sier hun.
– Behov for noen som tenker helhet
Veronica Barrabes, landssjef i Novartis Norge, sier til DM Pharma at selskapet lenge har ønsket å få på plass en egen kommunikasjonssjef her i Norge.
– Novartis som firma ønsker å være eksternt engasjert, og være med på å sette agenda, for eksempel gjennom Helsenæringsmeldingen. Vi som bransje må fortsette å være relevante, og da har vi behov for noen som tenker helhet og som kan hjelpe til å være mer proaktiv med kommunikasjon eksternt. Det handler også om å dele alt vi gjør. Vi mener at vi som bransje har mer å gå på når det kommer til å vise verdien vi bringer, sier Barrabes.