Kari Rolfsjord rykker opp i Novartis - rett før mammaperm

31-åringen ble 1. mars ny Head of Public Affairs i Novartis Norge. Samtidig venter hun barn når som helst. – Det at de tilbyr den stillingen rett før jeg går ut i mammaperm, sier litt om hvor moderne selskapet er og hvorfor jeg virkelig verdsetter Novartis som arbeidsplass.

Denne artikkelen er mer enn fire år gammel.

OPPRYKK: Kari Rolfsjord er ny Head of Public Affairs i Novartis Norge. Foto: Novartis

I sin nye stilling vil Rolfsjord få ansvaret for selskapets arbeid med myndighetskontakt i Norge, og hovedsakelig fokusere på norsk bransjepolitikk. Men det må allikevel vente noen måneder: Når DM Pharma ringer Rolfsjord, er hun nemlig tre dager over termin, og venter barn når som helst.

– Jeg hadde termin søndag, og starter dermed dette engasjementet med å gå i permisjon. At Novartis tilbyr den stillingen rett før jeg går ut i mammaperm, sier litt om hvor moderne selskapet er og hvorfor jeg virkelig verdsetter Novartis som arbeidsplass, sier Rolfsjord.

Valgte seg ny retning
At det var legemiddelindustrien som skulle bli Rolfsjords karrierevei var aldri hugget i sten. Veien mot arbeidslivet startet nemlig med en bachelorgrad i journalistikk fra Høgskulen i Volda.

– Jeg trodde egentlig jeg ville bli næringslivsjournalist, men fant raskt ut at det passet meg bedre å jobbe på innsiden av næringslivet enn å kommentere på det, sier hun.

Etter journalistikkutdanningen gikk Rolfsjord videre med utdanning innen samfunnsøkonomi, og tok en mastergrad ved handelshøyskolen i København.

– Min karriere innen farmabransjen startet ved hovedkontoret til Novo Nordisk i København ved siden av studier. Der jobbet jeg med «supply» og markedstilgang rettet mot såkalte «emerging markets». Da jeg var ferdig med studiene startet jeg i Novartis Norge, der jeg primært har jobbet med «market access» og legemiddelfinansiering. Der har jeg vært de siste fire årene, opplyser Rolfsjord.

Flyttet hjem fra Sveits etter ti dager
Før hun fikk tilbudet om jobben som ansvarlig for myndighetskontakt, jobbet Rolfsjord også ved Novartis sitt hovedkontor i Basel i Sveits mot øvrige europeiske markeder. Hun flyttet faktisk ned dit 1. mars i år.

– Men jeg måtte returnere etter ti dager på grunn av Covid, men fullførte oppdraget som et «virtual assignment». Selv om engasjementet i Basel ble heldigitalt og ikke som jeg hadde sett for meg, var det lærerikt og noe av grunnen til at jeg sa ja til et nytt digitalt engasjement hos Novartis’ Public Affairs avdeling i EU, der jeg har jobbet digitalt «i Brussel» de siste seks månedene.

– Hvorfor ble legemiddelindustrien din karrierevei?

– Jeg tror det først og fremst skyldes at jeg trives med kompleksiteten i markedet for legemidler. Legemiddelindustrien er en global aktør, men vi må samtidig tilpasse oss hver enkelt lokale markedssituasjon enten det er snakk om innkjøp eller kliniske studier. I land som Norge har vi eksempelvis en offentlig eneinnkjøper og en rekke private legemiddelleverandører, med leger og klinikere som et mellomledd før behandlingene når pasienten.

Etter å ha jobbet med legemiddelfinansiering både i og utenfor Norge, synes Rolfsjord det er interessant fra et samfunnsøkonomisk perspektiv å se hvilke vurderinger som ligger bak før et legemiddel blir tilgjengeliggjort. 

– Det sier mye om hvordan et samfunn gjør sine prioriteringer. Legemiddelutvikling er også inne i en svært spennende tid med mye nyskapning og innovasjon som krever langsiktighet, betydelige ressurser og som samtidig representerer mye usikkerhet. Det er en spennende industri i en spennende tid.

– Vise at vi representerer en verdi
– Hva vil dine viktigste fokusområder være i din nye stilling?

– Overordnet er det viktig for meg å synliggjøre at legemiddelselskaper som Novartis er en partner i helsevesenet, utover det å være en tilbyder av legemidler. Vaksineutviklingen vi har sett det siste året er et godt eksempel på dette. Det er kanskje litt klisje, men vi må vise at vi representerer en verdi for pasient og helsevesen, fremfor en kostnad. Jeg opplever at vi har god dialog med beslutningstakere og jeg ønsker å fortsette i den tradisjonen.

Mer konkret tror hun det blir viktig å finne nye løsninger for å i større grad tilgjengeliggjøre nye persontilpassede celle- og genterapier.

– Det er ekstra spennende å jobbe i Novartis som allerede har lansert en rekke slike terapier.  Disse behandlingene gir mange muligheter, men vi ser også at de medfører noen innkjøpsfaglige utfordringer sammenlignet med innkjøp av mer tradisjonelle legemidler. Vi må jobbe mer for å finne løsninger som fungerer for både innkjøper og tilbydere.

Trekker frem kliniske studier og helsedata
Rolfsjord peker for det andre på viktigheten av kliniske studier.

– Novartis er et av selskapene med flest pågående kliniske studier i Norge. Det satses på området, blant annet med regjeringens nye handlingsplan, men samtidig har vi fortsatt en vei å gå for å gjøre kliniske studier til en integrert del av økosystemet til norsk helsevesen. 

Til slutt understreker hun satsingen på helsedata som et viktig moment fremover.

– Man ser jo i disse dager hvor viktig det er med gode data, også etter lansering av et legemiddel. I Novartis satser vi stort på såkalte real world evidence. Det gir oss bedre innsikt i behandlingene vi tilbyr som kommer helsevesen og pasient til gode. Det blir særlig spennende å se utrulling av en ny helseanalyseplatform den neste tiden. Jeg ser virkelig frem til å returnere for å ta fatt på alle disse temaene sammen med dyktige kollegaer i Novartis.

Powered by Labrador CMS