Medhouse har ansatt tidligere Amgen-sjef

Det nordiske konsulentselskapet for life science-industrien har ansatt Aksel Tunold, som tidligere har vært norgessjef for selskap som Amgen og Sanofi.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

NY JOBB: Aksel Tunold er ny Business Development Director i konsulentselskapet Medhouse. Foto: Medhouse

Tunold er ansatt som Business Development Director i en nyopprettet stilling i Norge, og blir en del av lederteamet i Norge og Norden, skriver Medhouse i en pressemelding.

Har vært toppsjef i to selskap
Aksel Tunold, som er utdannet siviløkonom, har mer enn 25 års erfaring fra legemiddelindustrien. Etter å ha startet som konsulent i daværende Astra (nå AstraZeneca) i 1995, ble han noen år senere produktsjef i Pfizer Norge. Han gikk deretter tilbake til AstraZeneca som salgssjef, og deretter salgs- og markedsdirektør for sykehusområdet. Etter en periode som salgsdirektør i Sanofi Norge ble han daglig leder for selskapet i 2009, og han har i senere tid vært daglig leder i Amgen Norge. De siste årene har Tunold drevet sin egen konsulenttjeneste gjennom selskapet Fasoma AS.

Tunold forteller DM Pharma at det var litt tilfeldigheter som førte ham mot Medhouse.

Medhouse

Tilbyr blant annet personell (interim) innen salg/marked og det medisinsk/regulatoriske området der legemiddelselskaper/life-science kan leie inn personell med nødvendig spesialistkompetanse.Medhouse er et nordisk konsulentselskap med cirka 90 ansatteGrunnlagt i 1999, og har kontorer i Stockholm, København, Helsinki & Oslo.Medhouse Norge åpnet kontoret i Oslo i 2019 og har i dag 15 ansatte.Kilde: Medhouse

– Da jeg startet opp for meg selv, spurte Edvin Borgheim (Managing Partner i Medhouse red.anm.) meg om jeg ville sitte og jobbe på deres kontor, for å få litt miljø rundt meg. Før sommeren spurte han om jeg ønsket å bli med på å videreutvikle Medhouse, og det syntes jeg hørtes spennende ut, sier Tunold.

– Stort behov for midlertidige ansettelser
Han forteller videre at Medhouse, som er et konsulentselskap som leier ut personell med spesialkompetanse til life science-industrien, jobber med et område som han personlig ikke har vært innom tidligere.

– Legemiddelbransjen er i en brytningsfase i Norge og i hele Europa. Endringer skjer raskt, og det å ansette folk er en stor beslutning. Det koster mye, og det er en langsiktig forpliktelse.  Derfor er det et stort behov for midlertidige ansettelser. Det som er spesielt med Medhouse, er at de som gjør oppdrag for arbeidsgivere stort sett har faste ansettelseskontrakter med Medhouse. Det gjør at Medhouse må gjøre grundige ansettelsesprosesser, og dette gjør igjen at tilgangen til kompetent personell blir bedre.

Utelukker ikke interessekonflikter
Tunold påpeker at han vil fortsette med egen konsulentvirksomhet ved siden av stillingen i Medhouse.

– Vil ikke det kunne medføre mulige interessekonflikter?

– Det er i utgangspunktet to adskilte kundebaser: Mine kunder er typisk mindre legemiddelselskaper uten representasjon i Norge, der jeg tilby rådgivning når det gjelder anbud, nye markedsstrategier og modeller for videre arbeid i det norske markedet. Medhouse jobber oftest med selskaper som har representasjon i Norge. Men vi ser jo at det kan oppstå interessekonflikter, og hvis det gjør det, vil vi ha en dialog om dette, sier Tunold.

GLAD FOR NYANSETTELSE: Edvin Borgheim, daglig leder i Medhouse Norge. Foto: Medhouse

Ledende i Norge
– Vi er veldig glade for å få Aksel på teamet i Medhouse. Det er et økende behov for våre tjenester med rådgivning og interimløsninger i legemiddelindustrien/med-tech. Etter etableringen av eget kontor i Oslo i 2019 er Medhouse nå det ledende konsulentselskapet i Norge innen vårt virksomhetsområde. Med Aksels erfaring og kunnskap om legemiddelindustrien vil han bistå med å videreutvikle selskapet og de tjenestene vi tilbyr i Norge og Norden, sier Edvin Borgheim, daglig leder i Medhouse Norge, i en uttalelse fra selskapet.

Powered by Labrador CMS