
I HENHOLD TIL REGLENE: – For oss som legemiddelfirma har det vært viktig at både samtaler og øvrig materiell som benyttes er i henhold til gjeldende reklameregler for legemidler og øvrig bransjereglement, sier Novartis-sjef Veronika Barrabes. Arkivfoto: Lars Brock Nilsen
Foto:Novartis om apoteksamarbeid: – Skal være i tråd med reklamereglene
Ifølge Novartis-sjef Veronika Barrabes har selskapet gitt innspill til Apotek 1 om migrenekunnskap for apotekansatte og utforming av materiell i forbindelse med samarbeidet om migrenesamtaler i apotek.
Denne artikkelen er mer enn fire år gammel.
I forrige uke annonserte apotekkjeden Apotek 1 at de i en begrenset tidsperiode vil gjennomføre et pilotprosjekt med migrenesamtaler i 30 av kjedens apotek. En kort veiledningssamtale med farmasøyt om bruk av migrenelegemidler vil tilbys gratis til pasienter som henter ut reseptbelagte migrenelegemidler.
Opplyste ikke om samarbeid i pressemelding
Det Apotek 1 ikke nevnte i pressemeldingen de sendte ut om migrenesamtalene, var at pilotprosjektet gjøres i samarbeid med legemiddelselskapet Novartis, som har bidratt med finansiell støtte til prosjektet. Novartis markedsfører erenumab (Aimovig), ett av flere nye migrenelegemidler som nå er godkjent i Norge, og som tidligere i år ble godkjent for refusjon gjennom blåreseptordningen.
Les også: Apotek 1 samarbeider med Novartis om migrenesamtaler i apotek
Bygger på tidligere migrenesamarbeid
Veronika Barrabes, landssjef i Novartis Norge, skriver i en e-post til DM Pharma at samarbeidet er en konsekvens av et tidligere samarbeid fra 2019. Novartis og Apotek 1 jobbet også den gangen sammen om kompetanseheving av apotekansatte på migreneområdet.
– Erfaringene var veldig gode, så dette var en naturlig oppfølging av det samarbeidet. Dette var med andre ord en beslutning vi tok sammen, skriver Barrabes.
– Hvorfor har Novartis ønsket å samarbeide med Apotek 1 om en slik tjeneste i apotek?
– Apotek 1 er den største apotekkjeden i Norge og har en sterk faglig profil med mye fokus på internopplæring og pasientveiledning. Hovedfokuset for dette samarbeidet har vært kompetanseheving innen migrene og hodepine for apotekansatte. I tillegg anser vi det som positivt at kompetansen som finnes i apotek i større grad brukes i møte med pasienter, og kunnskap om hvordan pasientene opplever sykdommen og behandling er nyttig for vårt videre arbeid innen migrene, skriver hun.
Les også: SLV vil se nærmere på migrenesamtale-samarbeid
Har gitt innspill om kunnskap og utforming av matieriell
– På hvilken måte er Novartis involvert i prosjektet? Er det kun på den finansielle siden, eller har dere vært delaktige i prosessen rundt hvordan prosjektet skal gjennomføres?
– Novartis har gitt innspill på hvilken kunnskap om migrene som er relevant å ha i apotek og utforming av materiell. Apotek 1 har utarbeidet alt materiell. For oss som legemiddelfirma har det vært viktig at både samtaler og øvrig materiell som benyttes er i henhold til gjeldende reklameregler for legemidler og øvrig bransjereglement.
– Hva har dere bidratt med på den økonomiske siden?
– Novartis har gitt finansiell støtte i dette prosjektet, skriver Barrabes.
Hun opplyser også om at det per i dag ikke er planlagt videre samarbeid med Apotek 1 dersom prosjektet utvides utover pilotperioden.
– Skal være i tråd med reklamereglene
– Er det etter deres mening noen problemstillinger knyttet til et slikt samarbeid, sett i lys av at Novartis markedsfører et av flere nye migrenelegemidler på markedet?
– Novartis kan ikke alene eller via en tredjepart reklamere for legemidler, og det er klart for begge parter at materiale som brukes skal være i tråd med reklamereglene, skriver Barrabes.
Hun peker på at hovedfokuset for dette samarbeidet har vært generell kompetanseheving innen migrene og hodepine for farmasøyter og andre apotekansatte slik at de på best mulig måte kan veilede pasientene på områder som rett medikamentbruk, bruk av hodepinekalender, behov for involvering av lege og forebygging av medikamentoverforbruk.
– Farmasøyten er det helsepersonell som ser pasientene oftest, og vi ser en utvikling der apotek stadig får utvidet ansvar som blant annet inhalasjonsveiledning, vaksinasjonsprogram og lignende.