OCC-sjefen: Viktig med ledere fra land med høy tillit

Ketil Widerberg i Oslo Cancer Cluster mener det er helt naturlige årsaker til at flere norske legemiddelselskaper henter lederkompetanse fra utlandet.

Denne artikkelen er mer enn fire år gammel.

Ketil Widerberg, administrerende direktør i Oslo Cancer Cluster. Her avbildet under DM Pharmas frokostmøte 25. mai.  Foto: Skjermbilde

Widerberg, som er administrerende direktør i helseklyngen Oslo Cancer Cluster, var en av gjestene under DM Pharmas digitale frokostmøte, med tema «Internasjonal pharmaledelse», tirsdag morgen.

Videoopptak fra hele frokosmøtet kan ses her. 

– Trenger kompetente mennesker
Widerberg fikk innledningsvis spørsmål om hva han tror er årsaken til at flere norske legemiddelselskaper, også de som er medlem av Oslo Cancer Cluster, velger å hente daglige ledere og direktører fra andre land enn Norge.

– Det er en veldig klar årsak, og det er at Norge nå bygger helsenæring. Det bygges opp selskaper i en større grad. Selskapene blir større, norske biotek-selskaper vokser seg store, og da trenger vi kompetente mennesker. Og de kompetente menneskene finner vi i Norge, men vi finner de også i utlandet, sa Ketil Widerberg, administrerende direktør i Oslo Cancer Cluster, da han gjestet DM Pharmas digitale frokostmøte om «Internasjonal pharmaledelse» tirsdag morgen.

– Hvilken type kompetanse kan man finne i utlandet, som man kanskje ikke alltid klarer å finne i Norge?

– Det er veldig varierende. Det kan være helt nede på spesiell kompetanse om en type virusvektortransfusjon, til kompetanse på et spesifikt marked, til kompetanse på å sitte på den andre siden av bordet. Det jeg mener med det er at, når man jobber med legemidler, og man er et lite biotek-selskap eller et stort pharma-selskap, så er man avhengig av global distribusjon utenfor seg selv. Så partnerskap med globale pharmaselskaper er essensielt uansett. Og det å ha kunnet sitte i et pharmaselskap og se på hvilke prosjekter man tar inn, og da kunne gå inn og lede et biotek-selskap med den erfaringen, gjør at selskapet er bedre rigget for å inngå nettopp sånne lisensavtaler. Det er en erfaring som jeg tror er veldig viktig for norsk legemiddelindustri, sa Widerberg.

Firmaer viktigere enn land
– Er det spesifikke land man ofte er ute og henter kompetanse fra?

– Det er klart at land der man har en stor legemiddelindustri, er land man ofte kan hente mennesker fra. Men hvis du ser på «talent-poolen» innenfor global legemiddelutvikling, så er den veldig internasjonal. Det er viktigere med hvilke firmaer og hvilken setting du har jobbet i, mer enn hvilken nasjonalitet du har, sa Oslo Cancer Cluster, sjefen, men la til:

– Det som kanskje er viktig, er at vi ser på om du har jobbet i land med lav eller høy tillit. Kulturen spiller en forskjell. Det at man har jobbet i land der tilliten er høy, gjør også at man ser hvordan man jobber i Norge, hvor tilliten er veldig høy, hvor man har lave hierarkier, hvor det er enklere for folk å si ifra, og der samarbeidspartnere og myndigheter forventer en tillit. Hvis man kommer inn med lav tillit, så blir ting vanskeligere.

Ledelsesbehov i endring
– Flere av selskapene i Oslo Cancer Cluster har utviklet seg fra å være små start up-selskaper med laboratorieforskning til større selskaper med kliniske studier på legemiddelkandidater. Hvordan endrer kravene til lederkompetanse seg i tråd med selskapenes utvikling?

– Det er klart at et selskap som går inn i en preklinisk utvikling, har andre behov for lederskap. Det vil være et mye større fokus på gjennomføringen av de prekliniske eller kliniske programmene, enn for et selskap som kanskje har kommet langt inn i klinisk fase, og som egentlig ser mer på hvem de samarbeider med og er partner med. Da er «business development»-biten mye viktigere.

Widerberg pekte videre på Ultimovacs, som har kommet inn i en fase der de går klinisk, og der selskapet må se på hvilke aktører de kan samarbeide med for å utvikle porteføljen.

– Photocure er et annet eksempel. De har produkter som er ferdige innen blærekreft, og har salgsstyrker i flere land. Og spørsmålet da er hvordan vi bygger opp det selskapet med markedskompetanse for å bygge markedet. Da vil en som Daniel Schneider (administrerende direktør i Photocure red.anm.), og den erfaringen han har på salg og markedsføring, være viktig for å bygge den organisasjonen.

Se hele intervjuet med Ketil Widerberg i videoen øverst i artikkelen.

Powered by Labrador CMS