
SELGER RETTIGHETER: Salgsavtalen mellom Sanofi og Fidia inkluder fire kortikosteroider og ett ikke-steroidbasert anti-inflammatorisk legemiddel. Sanofi opplyser ikke om hva de tjener på salget av rettighetene. Illustrasjon: Getty Images
Foto:Sanofi selger rettigheter til anti-inflammatoriske legemidler
Salget av porteføljen til italienske Fidia Farmaceutici er en del av Sanofis strategi for å strømlinjeforme og forenkle selskapets produktportefølje.
Denne artikkelen er mer enn fire år gammel.
Avtalen med Fidia gjelder registreringer, varemerker og relaterte kommersielle rettigheter til syv produkter i Europa og såkalte Emerging Markets. Dette inkluderer fire kortikosteroider og ett ikke-steroidbasert anti-inflammatorisk legemiddel. Produktene som omfattes av avtalen brukes mye i behandlingen av en rekke ulike sykdommer og terapeutiske områder.
– Vil sikre pasienter fortsatt tilgang
Selskapet skriver i en pressmelding at de ikke vil offentliggjøre verdien på avtalen.
– Etablerte produkter er en viktig vekstdriver for Sanofi, men i henhold til selskapets helhetlige strategiske transformasjon flytter vi nå vårt fokus for å skape nye muligheter som vil skape gode helseutfall for de millioner av liv vi påvirker. Når alle nødvendige regulatoriske prosesser er gjennomført, vil dagens avtale med Fidia Farmaceutici sikre at pasienter har fortsatt tilgang på disse syv varemerkene. Dette vil også gjøre det mulig for oss å ytterligere optimalisere vår operative modell gjennom vår Play to Win-strategi, sier Olivier Charmeil, direktør for General Medicines i Sanofi, i en uttalelse fra selskapet.
– Solid posisjonering
Carlo Pizzocaro, administrerende direktør i Fidia, sier i en uttalelse at avtalen bekrefter selskapets vilje til å fortsette å investere i farmasøytisk kjernevirksomhet som en del av selskapets internasjonale vekst. Dette til tross for at covid-19 har medført store utfordringer.
– Dette er ikke bare takket være konsolidering på de områdene hvor vi er ledende, men også gjennom mer solid posisjonering som et resultat av at vi går inn i forskjellige terapeutiske områder, sier Pizzocaro, og legger til:
– Dessuten representerer denne avtalen en mulighet til styrke ledelsesressurser gjennom et rammeverk av bærekraftig årlig gjennomsnitlig vekst. Dette er en utviklingsmodell som karakteriseres ved evnen til å møte utfordringer og gripe morgendagens muligheter på lang sikt, selv om verdensøkonomien har fått spesielt ille medfart, sier han.