Slik jobber Chiesi med bærekraft: – Blir viktigere fremover

Det familieeide italienske legemiddelfirmaet investerer blant annet flere hundre millioner euro i fremtidens klimasmarte astmainhalatorer. – Hele bransjen må ta helhetsgrep, sier Norden-sjef Olav Fromm.

Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

BÆREKRAFTSENGASJERT: Norden-sjef i legemiddelselskapet Chiesi, Olav Fromm.  Foto: Chiesi

DM Pharmas frokostmøte tirsdag 1. mars handler om bærekraftig legemiddelindustri. Meld deg på møtet vårt her!

Det er tydelig at bærekraft et et viktig tema for Olav Fromm. Legemiddelselskapet Chiesis daglige leder for de nordiske kontorene deler villig informasjon om selskapets satsing i samtale med DM Pharma.

– Chiesi er et italiensk familieeid legemiddelfirma med hovedkontor i Parma, og har en lang tradisjon med «corporate social responsibility». Selskapet har blant annet den abisiøse bærekraftssertifisering B-Corp. Men bærekraft har kanskje blitt enda mer sentralt den siste tiden, forteller Fromm.

De fire P-ene
Den nordiske delen av selsskapet har omtrent 100 ansatte, med ti personer i Norge. Ifølge den nordiske Chiesi-sjefen kan selskapets arbeid med bærekraft sammenfattes i det de kaller de «fire P-ene»: Patient, Partnership, Planet og People.

– Vi har pasienter i hele verden, og astma og kols er et av områdene vi arbeider med. Chiesi har blant annet investert 350 millioner euro i klimasmarte inhalasjonssprayer. Uansett hvilken behandling våre pasienter tar, skal de kunne velge et klimasmart alternativ, sier Fromm.

Store fremtidsplaner
Han legger til at de planlagte inhalatorene skal redusere bruken av klimagasser med 90 prosent.

– Vi forventer å ha den klimasmarte sprayen klar i 2025. Denne typen omstilling tar tid, med tanke på pasientsikkerhet og regulatoriske prosesser.

Den andre P-en står for Partnership.

– Her i Norge har vi blant annet meldt oss inn i Legemiddelindustrien (LMI), der vi har mulighet til å være med og påvirke. Det er viktig for legemiddelindustrien å arbeide mer med bærekraft, og i hele Norden må vi ta dette spørsmålet på større alvor, sier han.

Når det gjelder den tredje P-en, Planet, trekker Fromm også frem de klimasmarte sprayene.

– Men vi skal også se på hele vårt økosystem, og vi jobber med å få til en sporbarhet for hele vår produksjonssyklus. Målet vårt er å være klimanøytrale innen 2035.

Ønsker større industriinnsats
Den fjerde P-en, People, tror Chiesi Nordic-sjefen vil være spesielt viktig i tiden fremover.

– Holdningsarbeidet hos våre ansatte tror jeg vil bidra til høyere skifte. Folk trives bedre når vi arbeider aktivt med disse spørsmålene. Det ser vi også gjennom vår deltakelse i Great Place to Work. Medarbeidere er mer involvert i hele Norden, sier Fromm, som legger til at det må legges mer press på selskapene når det kommer til bærekreftsspørsmål.

– Det ligger ofte en forventing til at staten skal gjøre alt når det kommer til klima og bærekraft gjennom skattemidler. Der kreves det en endring fra selskapene. Vi har en stor mulighet til å gjøre en forskjell, ikke bare når det kommer til miljø og gjenvinning, men også når det kommer til våre medarbeidere og partnere. En av målsettingene i Agenda 2030, mål nummer 3 av 17, omhandler sykdom og helse. Der kan industrien gjøre mye for å nå det bærekraftsmålet.

– Hva tenker du om Sykehusinnkjøp i Norges satsing på miljøkrav i legemiddelanbud?

– Det er veldig bra, og de er kanskje noen av de i verden som har gått lengst i den typen krav. Nå er det nødvendig at hele bransjen tar et helhetsgrep. Dersom vi ikke gjør det selv, kommer uansett kravene til å bli større i tiden fremover, avslutter Fromm.

Powered by Labrador CMS