PANELDISKUSJON: Både bærekraftige priser og omdømmebygging var tema under paneldiskusjonen på frokostmøtet tirsdag: fra venstre: Morten Tangnes (Biogen), André Bregård (Novo Nordisk), Line Walen (AstraZeneca) og Frode Nakkim (Bayer). 

Foto: Ole Gunnar Onsøien

Slik skal Biogen og AstraZeneca bli bærekraftige

Line Walen, samfunnskontakt i AstraZeneca Norge, og daglig leder Morten Tangnes i Biogen Norge, fortalte om de respektive selskapenes arbeid med bærekraft på DM Pharmas frokostmøte tirsdag.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

SNAKKET OM BÆREKRAFT: Morten Tangnes, daglig leder i Biogen Norge. Foto: Ole Gunnar Onsøien
ASTRAZENECA-REPRESENTANT: Samfunnskontakt Line Walen. Foto: Ole Gunnar Onsøien

Innen 2030 har AstraZeneca satt som mål å være karbon-negative. Det har de investert én milliard dollar for å oppnå.

–  Vi jobber mye med egen verdikjede, men vi mener at vi kan bidra mer. Derfor vil vi plante og bevare 50 millioner trær. Luftkvaliteten påvirker hjerte-/kar- og ikke minst lungesykdommer, sa Line Walen, samfunnskontakt i AstraZeneca, under DM Pharmas frokostmøte om bærekraft tirsdag.

Per 2020 har selskapet hatt en 60 prosent reduksjon av CO2 og en 20 prosent reduksjon i bruk av vann siden 2015. I tillegg regnes 100 prosent av virkestoffene AstraZeneca bruker som trygge.

Det norske kontoret har nettopp flyttet til nye lokaler, hvor det har vært viktig å finne bygg som tilfredsstiller AstraZenecas krav til lavt klimatrykk.

– Vi gjør betydelige tiltak for klimaet, fordi vi erkjenner at tilstanden for jorden, mennesker og økonomier henger sammen, sa Walen.

– Sammenvevde ting
Også Morten Tangnes, daglig leder i Biogen Norge, forteller at de er klare på at bærekraft og miljø ikke skiller seg fra helse.

– Det er sammenvevde ting. Vi jobber med medisiner mot slag. Der ser vi hvordan klima antas å stå bak 24 prosent av slagrelaterte dødsfall, sa han.

Biogen har som mål å være fossilfrie innen 2040 i hele selskapets operasjon. Til dette har de satt av 250 millioner dollar.

I Norge har selskapet kun noen titalls ansatte. Dermed er det de sosiale initiativene innen bærekraft som merkes mest for de ansatte. Biogen matcher bidrag som er gjort på frivillig basis og setter dessuten av en dag til frivillig arbeid.

– Vi bruker tida vår på Sagene frivilligsentral. Der pakker vi julegaver som går til de som bor i de kommunale boligene.

Tangnes mener at legemiddelbransjen har et ansvar for å gjøre norske myndigheter mer miljøbevisste i sine valg av innkjøp. Han mener de er godt på vei, men ikke helt i mål, og viser til en fersk rapport Sykehusinnkjøp om erfaringer med miljøkrav til legemiddelanskaffelser.

–  Det er enorme utfordringer som må være en del av strategien. Vi har lyst på gode miljøkrav, men det er komplisert å få det til. Av en eller annen grunn skiller legemidler seg fra nesten alle andre innkjøp. Og det er ingen bransjestandard ved dette, sa han.

Omdømmebygging?
Etter innleggene fra Walen og Tangnes, samt innlegg fra Frode Nakkim i Bayer Norge og André Bregård i Novo Nordisk, ble det åpnet for debatt på frokostmøtet.

Møteleder og DM-journalist Lars Brock Nilsen stilte spørsmål ved motivasjonen til å ha en bærekraftstrategi: I hvilken grad brukes bærekraftstrategier til å styrke omdømmet til legemiddelindustrien?

André Bregård, daglig leder i Novo Nordisk, svarte at han antar at bærekraftsengasjementet er genuint i bransjen. Dette begrunnet han med både at eiere, forbrukere og innkjøpere er opptatt av bærekraft, og derfor må de også være det.

Kommunikasjonssjef Frode Nakkim i Bayer Norge svarte:

– Vi driver ikke med bærekraftsarbeid for å styrke vårt omdømme, det er ikke den veien vi skal gå for å gjøre det.

Morten Tangnes i Biogen påpekte at omdømme ofte snakkes om som noe forferdelig.

– Det er jo ikke det. Det er viktig i hele den kapitalistiske verden, blant annet for å tiltrekke seg risikokapital.

Powered by Labrador CMS