Illustrasjon: Getty Images

Foto:

Takeda selger legemiddel-portefølje til Cheplapharm

Tyske Cheplapharm betaler 562 millioner dollar for rettighetene til en rekke reseptpliktige legemidler mot kardiovaskulære, metabolske og inflammatoriske indikasjoner, samt Kalsium.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Salget er en del av Takedas selskapsstrategi om å selge rettighetene til en rekke ikke-essensielle produkter som ikke lenger inngår i selskapets fem viktigste satsningsområder: Gastroenterologi, sjeldne sykdommer, plasma-deriverte terapier, onkologi og nevrovitenskap. I tillegg skal salgene bidra til å kunne nedbetale gjelden som Takeda pådro seg da de kjøpte legemiddelselskapet Shire for 62 milliarder dollar i 2019.

Cheplapharm er et tysk legemiddelselskap som spesialiserer seg innen kjøp av rettigheter til andre selskapers legemidler. Ifølge Takeda omsatte porteføljen av produkter, som hovedsakelig selges i Europa og Kanada, for 260 millioner dollar i 2019.

Selger store deler av porteføljen
Takeda har den siste tiden inngått en rekke salgsavtaler for det som betegnes som ikke-essensielle produkter. I august i år kjøpte selskapet Blackstone Takeda Consumer Healthcare Company Limited for rundt 2,3 milliarder dollar, og i juni ble en annen del av porteføljen av ikke-essensielle produkter solgt eksklusivt i Asia-Stillehavsregionen solgt til Celltrion for 278 millioner dollar. I april i år inngikk selskapet en avtale med Oripharm Group om salget av Takedas ikke-essensielle OTC-produkter (Over The Counter red.anm.) for 670 millioner dollar. Dette er reseptfrie legemidler som selges over disken i apotek. Salget inkluderte to produksjonsfabrikker i Danmark og Polen.

Tidligere har Takeda solgt rettighetene til ikke-essensielle produkter i Latin-Amerika til Hypera Pharma for 825 millioner dollar, samt solgt unna rettighetene til ikke-essensielle produkter for den russiske CIS-regionen til STADA og for landene i det nære østen, Midt-Østen og Afrika til Acino.

Vil strømlinjeforme og optimalisere
– Dagens annonserte avtale gir Takeda muligheten til å fortsette vårt pasientfokus ved å strømlinjeforme og optimalisere vår portefølje i henhold til vår globale langtidsstrategi. Selv om produktene inkludert i dette salget adresserer viktige pasientbehov i disse landene, er de på utsiden av vår kjernevirksomhet. Vi har stor tro på at Cheplapharm er den riktige partneren for å sikre at pasienter fortsatt får tilgang til disse produktene, sier Costa Saroukos, finansdirektør i Takeda, i en uttalelse.

Powered by Labrador CMS