
NY TILNÆRMING: – Ved å gjøre leverandørene mest mulig forberedt, vil det offentlige igjen få de beste produktene og tjenestene. Så jeg fortsetter mitt langsiktige prosjekt, men med fokus på å hjelpe disse selskapene med mine betraktninger, sier Kjetil Istad.
Foto: Rud PedersenTidligere Sykehusinnkjøp-direktør går til Rud Pedersen
Kjetil Istad, som tidligere har vært administrerende direktør i Sykehusinnkjøp, blir seniorkonsulent i kommunikasjonsbyrået Rud Pedersen. – Ved å gjøre leverandørene mest mulig forberedt, vil det offentlige igjen få de beste produktene og tjenestene.
Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.
Ifølge en pressemelding fra selskapet skal Istad «bidra til å skape bedre helsetjenester for pasientene, gjennom å styrke partnerskapet mellom private og offentlige aktører».
Kjetil Istad har tidligere vært administrerende direktør i Sykehusinnkjøp over en femårsperiode, og var før dette direktør for innkjøp og anskaffelser i Helse Sør Øst i syv år. Istad sluttet som sjef i Sykehusinnkjøp i begynnelsen av 2021, og overlot stafettpinnen til Bente Hayes, som ble konstituert i direktørstillingen.
– En annen tilnærming
Istad kommer nå fra jobb i selskapet Ignite Procurement, et oppstartsselskap som utvikler programvare som skal hjelpe andre selskaper med å få kontroll på innkjøpskostnader.
– Jeg har i mine ulike lederroller i helsevesenet bidratt til løfte innkjøp til et strategisk nivå for å forbedre helsetjenestene for pasientene. I Rud Pedersen kan jeg jobbe videre med dette, med en annen tilnærming, ved å rådgi og utvikle leverandørene som jobber mot helsevesenet, sier Istad i en uttalelse fra sin nye arbeidsgiver.
Vil forberede selskapene
Til DM Pharma sier Istad følgende om avgjørelsen om å gå over til konsulentbransjen:
– Jeg har brukt mesteparten av karrieren min på utvikling av innkjøp, og da mest på innkjøpssiden i helseforetakene. Jeg har vært opptatt av å holde en løpende dialog med leverandørmarkedet, uten å direkte påvirke dem.
Nå ønsker Istad å bruke denne muligheten til å jobbe sammen med leverandørene inn mot det norske offentlige markedet.
– Ved å gjøre leverandørene mest mulig forberedt, vil det offentlige igjen få de beste produktene og tjenestene. Så jeg fortsetter mitt langsiktige prosjekt, men med fokus på å hjelpe disse selskapene med mine betraktninger, sier Istad.
Må skjønne prosessen
– Hvilke utfordringer tror du selskapene kan støte på i møte med det offentlige?
– Det er noe med å skjønne prosessen som det offentlige må gjennom. Spesielt innen helse er det er stort system med mange interessenter som skal være med på avgjørelsene. Da gjelder det å vise respekt og forstå nyansene. Det er ikke bare fordi et produkt er bra at det kjøpes inn. Prisen må være fornuftig, og det må gjøre en nytte for helseforetakene Selskapene må være flinke til å synliggjøre den nytten for å kunne forsvare prisene, sier Istad.
Istad uttaler i pressemeldingen at han opplever at der er et rom for samhandling som ikke er fullt utnyttet, hvor bedrifter kan være en innovativ samarbeidspartner for det offentlige.
– Jeg tror min bakgrunn kan være nyttig for både eksisterende og nye kunder for å initiere en god og konstruktiv dialog med de offentlige aktørene som styrer innkjøp og anskaffelser i helsesektoren, og for så vidt til det offentlige generelt.