
25 prosent vekst for Photocure-flaggskip
Det norske diagnostikkselskapet vokser mest i USA.
Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.
Det diagnostiske legemiddelet heksaminolevulinat (Hexvix i Europa, Cysview i USA), fra det Oslo-baserte biotekselskapet Photocure, omsatte for 39,4 millioner kroner i fjorårets fjerde kvartal. Det er 25 prosent mer enn samme periode året før, da omsetningen lå på 31,6 millioner kroner. Det melder selskapet i sin årsrapport for 2017 og kvartalsrapport for fjerde kvartal, som nylig ble offentliggjort.
Vokser mest i USA
For hele fjoråret omsatte Hexvix/Cysview for 149 millioner kroner, mot 131 millioner kroner året før – en økning på 14 prosent.
Veksten er størst på det amerikanske markedet, hvor diagnostikumet er omsatt for 42,4 millioner kroner i fjor, mot 30,5 millioner kroner året før. Til sammenligning var produktets 2017-omsetning på 43,3 millioner kroner i Norden – mot 39 millioner året før – og 63,3 millioner kroner i øvrige markeder – mot 61,5 millioner i 2016.
FoU gir underskudd
For 2017 kan Photocure melde om et driftsunderskudd, sett bort fra ikke-gjentagende poster, på 29,1 millioner kroner. For selskapets kommersielle portefølje meldes det om et overskudd på 10,4 millioner kroner i 2017, mens forsknings- og utviklingsporteføljen hadde et underskudd på 39,5 millioner kroner.
Hexvix/Cysview brukes med metoden blålyscystoskopi for å diagnostisere blærekreft. Produktet fikk nylig utvidet indikasjon av den amerikanske legemiddelmyndigheten FDA, et vedtak som innebærer et potensielt fire ganger så stort amerikansk marked.