VIL FORBINDES MED FORSKNING: Amerikansk industriforening ønsker at legemiddelselskapene skal forbindes med forskning og utvikling, og lanserer storstilt PR-kampanje for å selge dette budskapet. Foto: Thinkstock

Amerikansk industriforening lanserer PR-kampanje for å bedre omdømmet

Skal løfte frem legemiddelindustriens vitenskapelige fremskritt gjennom reklame i flere kanaler.

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Den amerikanske legemiddelindustriforeningen PhRMA lanserte denne uken en PR-kampanje for å løfte frem industriens vitenskapelige fremskritt. Kampanjen innebærer annonser i aviser og digitale medier, på tv og radio, og en ny nettside.

– Kampanjen, GoBoldly, vil vise frem industriens lite anerkjente helter som driver frem grensesprengende vitenskapelige fremskritt, og den vil vektlegge de enorme mulighetene som finnes for å bekjempe våre mest kompliserte og ødeleggende sykdommer, skriver foreningen i en kunngjøring.

I tillegg til betalt reklame erklærer foreningen at den vil forsøke å opprette diskusjonsfora med pasienter, myndigheter, helsearbeidere og forskere. Kampanjen tar dessuten sikte på å spre emneknaggen #GoBoldly i sosiale medier.

USA er blant verdens viktigste legemiddelmarkeder, men den siste tiden har en rekke saker tæret på industriens omdømme i landet. I kjølvannet av at selskapene Turing Pharmaceuticals, Valeant og Mylan innførte kraftige og upopulære prishopp på gamle legemidler, uttalte president Donald Trump kort tid før innsettelsen av industrien «slipper unna med drap». Også Trumps motstander i valget, Hilary Clinton, avga valgløfter om å presse ned legemiddelprisene gjennom strengere reguleringer.

Under Verdens økonomiske forum forrige uke uttalte Pfizers toppsjef Ian Read at legemiddelindustriens omdømmeproblemer ikke stammer fra selskapene som forsker og utvikler nye legemidler, men fra de «uetiske» aktørene i industrien.

Powered by Labrador CMS