
Amerikansk legeforening ber industrien oppgi priser i reklame
AMA vil jobbe imot det foreningen mener er uvarslede og ulogiske prishopp på reseptlegemidler.
Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.
Før helgen vedtok American Medical Association (AMA) at foreningen ønsker større åpenhet om prisene på reseptbelagte legemidler. AMA vil blant annet at legemiddelselskapene oppgir veiledende utsalgspriser i reklamer som er rettet direkte mot pasienter. Foreningen ønsker å jobbe overfor landets legemiddelmyndigheter, med sikte på at dette blir et pålagt krav.
Høyere prisvekst for reklame-medisin
AMA viser til en studie som konkluderer med at reseptlegemidler som annonseres direkte overfor pasienter har hatt en vesentlig høyere prisvekst enn prisutviklingen for legemidler for øvrig – henholdsvis 34,2 prosent og 5,1 prosent.
Foreningen peker for øvrig på at pasientrettet reklame for reseptbelagte legemidler kun er lovlig i to land – USA og New Zealand – og mener pasientrettet reklame gir økt pasientpress på legene for å få forskrevet de annonserte medikamentene.
Ber om forvarsel
AMA ønsker også at legemiddelselskaper må gi forvarsel om prisøkninger på over ti prosent ett år frem i tid. I tillegg erklærer foreningen at den vil jobbe for å øke bevisstheten om prisøkningene på opiatmotgiften nalokson, og det foreningen mener er tvilsom oppførsel fra de tre selskapene som markedsfører legemiddelet.
Bakteppet for vedtaket er de mange eksemplene på prishopp som er observert på det amerikanske legemiddelmarkedet de siste årene. I en kunngjøring uttaler nyvalgt AMA-president Barbara L. McAneny at flere av prishoppene mangler både logikk og forvarsel, og mener de foreslåtte tiltakene vil være nyttig for pasienter som sliter med høye legemiddelkostnader.