– De siste årene har vi sett en trend hvor selskapene er blitt mer pasientorienterte
Behovet for å redusere risikoen ved utviklingsprosjekter har bidratt til at industrien involverer pasientene tettere, mener ViiV Healthcare-topp.
Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Nylig slapp organisasjonen Patient View sin årlige kåring av legemiddelselskapene med best omdømme blant drøyt 1300 pasientforeninger verden over. For femte år på rad toppes listen av ViiV Healthcare – et London-basert selskap, med GSK, Pfizer og Shionogi på eiersiden, som spesialiserer seg på hiv-legemidler. Ifølge Oleksandr Gorbenko, selskapets globale leder for pasientrelasjoner, har det skjedd en trend de siste årene der industrien involverer pasientene mer.
– Hva er forklaringen på at ViiV Healthcare topper denne listen?
– Én forklaring er at vi er et høyspesialisert selskap som utelukkende jobber med ett terapiområde, sier Gorbenko til Dagens Medisin:
– Så tror jeg det skyldes at vi har mye pasientrettet aktivitet som representerer beste praksis i bransjen. Vi har flere programmer hvor vi gir små tilskudd til organisasjoner på hiv-området. For eksempel har vi et program for barn med hiv, og et program for transkjønnede og menn som har sex med menn. Tilskuddene kan gå til undervisningsprosjekter, satsinger på hurtigtesting og så videre. Det er vanskelig å svare på akkurat hvor mange prosjekter som har fått støtte, men vi har gitt tilskudd til mer enn 300 organisasjoner.
Mer pasientsentrert
– Er det lettere å ha gode pasientrelasjoner for et selskap som kun konsentrerer seg om ett terapiområde?
– Hvis du ser på topp 10-listen i denne undersøkelsen, er det flere av selskapene som har svært spesialiserte porteføljer – for eksempel Gilead, AbbVie og Janssen. For selskaper med veldig brede porteføljer, tror jeg det er vanskelig å dekke alle områder med like høy intensitet. Selskaper med mer spesialiserte porteføljer jobber derimot ofte med en spesifikk gruppe, og det handler om å imøtekomme behov som kan være helt avgjørende for denne gruppen.
– Blant alle prioritetene til et globalt legemiddelselskap: Hvor viktig er det å ha et godt omdømme blant pasientene?
– Jeg vil si at det er det aller viktigste. Legemiddelindustrien har tradisjonelt vært i en litt annen situasjon enn de aller fleste andre bransjer: Mens supermarkeder og IT-bedrifter har konsentrert seg om å møte sluttbrukerens behov, har legemiddelselskapene konsentrert seg veldig om helsepersonell – og særlig leger. De siste årene har vi sett en forandring, og en trend hvor selskapene er blitt mer pasientsentrerte.
Nye krav om åpenhet
– Hva er årsaken til at denne forandringen er kommet såpass nylig?
– Jeg tror det er flere grunner. Én ting er at selskapene har innsett at det var et stort gap innen pasientinvolvering i forsknings- og utviklingssyklusen. Utviklingen av et legemiddel kan ta seks til ti år, og krever enorme investeringer. Tidligere fikk man ingen tilbakemeldinger fra pasientene underveis i utviklingen, og det innebar en mye høyere risiko for at investeringene skulle slå feil. En annen forklaring er at den offentlige eksponeringen og mediedekningen av industrien har økt. Legemiddelselskapene blir i større grad gått etter i sømmene, og det stiller høyere krav til etikk og åpenhet, sier Gorbenko.
Her er topp 10
Undersøkelsen fra Patient View er utført blant 1330 pasientorganisasjoner fra 95 land. Den er basert på organisasjonenes vurderinger av selskapene ut fra tolv indikatorer.
Blant indikatorene er hvorvidt pasientene involveres i forskning og utvikling, hvorvidt selskapet har en «effektiv pasientsentrert strategi», og hvorvidt selskapet utviser åpenhet om prissetting, forskningsresultater og verdioverføringer til helsepersonell.
Disse selskapene rangeres høyest av pasientorganisasjonene (fjorårets plassering i parentes):
1. ViiV Healthcare (1)
2. AbbVie (2)
3. Gilead (5)
4. Novartis (3)
5. Janssen (7)
6. Roche (8)
7. Lundbeck (8)
8. UCB Pharma (11)
9. Novo Nordisk (4)
10. Pfizer (12)