
Departementet opphever reklameforbud mot Voltarol
Helse- og omsorgsdepartementet mener Legemiddelverket burde ha gitt GSK tid til å rette opp reklamene før vedtaket ble fattet.
Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.
GlaxoSmithKline (GSK) og Statens Legemiddelverk (SLV) har siden mai i fjor vært i tvist om et reklameforbud GSK ble pålagt for det reseptfrie, smertelindrende legemiddelet Voltarol. SLV mente legemiddelselskapet hadde brutt flere av reglene om markedsføring.
Legemiddelverket trakk frem at GSK hadde gitt et overdrevent bilde av legemiddelets medisinske verdi, at reklamene manglet pliktig informasjon og at de fremsatte påstander om at helsen ble dårligere hvis man ikke brukte produktet.
Klagde på vedtak
GSK ble først pålagt et ni måneders langt reklameforbud, men dette ble høsten 2016 omgjort til seks måneder etter klage fra GSK. GSK mente de hadde fått liten mulighet til å endre sine reklamer før forbudet var et faktum, og dermed klagde de på det omgjorte vedtaket til Helse- og omsorgsdepartementet.
Rett før jul 2016 falt departementets dom, der vedtaket om reklameforbud ble opphevet. Dette begrunnes blant annet med at Legemiddelverket burde ha gitt GSK mer veiledning, samt tid til å rette opp reklamene før et eventuelt vedtak ble fattet.
Ta hensyn fremover
Statens Legemiddelverk sier de skal følge opp påpekningene fra departementet.
– Departementet mener vi bør legge større vekt på veiledning slik at firmaene får mulighet til å rette opp feilene vi har påpekt før vi fatter vedtak om tidsavgrenset reklameforbud. Det skal vi ta hensyn til fremover. Samtidig er vi glade for at departementet også konkluderte med at GSKs samarbeid med Revmatikerforbundet om å anbefale Voltarol ikke var lovlig, sier overlege Sigurd Hortemo i Statens Legemiddelverk.
Glade for dommen
GSK er på sin side fornøyde med avgjørelsen.
– Vi er glade for at departementet med denne dommen har påpekt at det er Legemiddelverkets rolle å gi tilstrekkelig tilbakemelding og veiledning, slik at vi som legemiddelfirma kan få tydelige retningslinjer for markedsføringen av våre legemidler, sier Maria Cole, kommunikasjonssjef Norden i GSK Consumer Healthcare.