Illustrasjon: Getty Images Foto:

Fremhever digitalisering av legemiddelområdet i ny rapport

I årets utgave av Direktoratet for e-helses rapport Utviklingstrekk har legemiddelområdet fått sitt eget kapittel.

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Dette er det andre året direktoratet kommer ut med rapporten Utviklingstrekk. Gjennom rapporten ønsker direktoratet for e-helse å belyse trender og utviklingstrekk innen e-helse. I årets rapport trekkes flere utviklingstrekk i digitaliseringen av legemiddelindustrien frem.

Kan analysere nye sammenhenger

Legemiddelindsutrien har ifølge rapporten de siste årene har sett en eksplosjon av tilgjengelige datamengder utover det som tradisjonelt har blitt samlet inn via kontrollerte og avgrensede kliniske forsøk.

«Data genereres fra en rekke kilder i tillegg til industriens egne forskningsprosesser. Dette er apotekbransjen, pasienter selv, og behandlingsinstitusjoners pasientjournalsystemer og legenotater. Dette gir industrien muligheter til å analysere nye sammenhenger» skriver direktoratet.

Dette eksemplifiseres ved at flere forskjellige analyser kan gjennomføres. Blant annet kan pasienter velges ut til kliniske forsøk basert på flere faktorer enn i dag, blant annet genetisk informasjon. Dette kan gi mer målrettede kliniske forsøk samt spare ressurser. Industrien kan også ved hjelp av data om legemidlers faktiske effekt i den virkelige verden tidligere identifisere pasienter som er i risikosonen for bivirkninger.

«Data om pasienters faktiske etterlevelse av medisineringsplaner (drug compliance) kan gi legemiddelindustrien verdifull innsikt i utfordringer som vanskelig kan observeres i kliniske forsøk.

Utradisjonelle oppkjøp

Det påpekes i tillegg at en trend i legemiddelindustrien for tiden er at selskapene gjør utradisjonelle oppkjøp for å sikre ny kompetanse og teknologi som stordataområdet forutsetter.

«Et eksempel på dette er Roche’s oppkjøp av Flatrion Health i første kvartal 2018. Flatiron Health ble grunnlagt av to tidligere Google-ansatte, og hadde inntil oppkjøpet sterk investorstøtte fra Alphabet, Googles holdingselskap

Direktoratet mener man kan se en trend hos farmasøytiske selskaper som kalles «Around the pill digital offerings».

«Dette handler om at selskapene forsøker å tilby mer komplette, digitale pakker med produkter og tjenester. Tjenestene inkluderer alt fra digitale helse-apper til tjenester og utstyr som kan koples sammen med resepten. Dette antas å påvirke farmasøytisk markedsføring og reklame, så vel som distribusjon».

Les hele rapporten «Utviklingstrekk 2019» her.

Powered by Labrador CMS