
Fullførte Coppertone-salg for 550 millioner dollar
Salget av solkrem-virksomheten til tyske Beiersdorf skal sikre Bayer muligheten til å fokusere ytterligere på sin OTC-virksomhet.
Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Mandag annonserte Bayer at de har fullført salget av Coppertone-virksomheten, som selskapet selv kjøpte i 2014, til tyske Beiersdorf. Overtakelsen sikrer Bayer salgsinntekter på 550 millioner dollar.
Salget medfører at Beiersdorf overtar 450 ansatte fra Bayer som har jobbet med Coppertone. Dette inkluderer stillinger innen salg og markedsføring, forskning og utvikling og ansatte ved produksjonsanlegget i Cleveland i USA.
– Ikke direkte betydning i Norge
Coppertone ble etablert i 1944, og var det første solkrem-merket som ble lansert på det amerikanske markedet. Coppertone-produkter finnes i dag på det amerikanske, kanadiske og kinesiske markedet, og omsatte for 213 millioner dollar i 2018.
– Vil salget av Coppertone ha noen innvirkning på Bayers organisasjon i Norge?
– Bayer Norge jobber ikke med Coppertone-produkter, og produktene markedsføres heller ikke i Norge. Derfor vil ikke salget ha direkte betydning for ansatte eller aktiviteten i Norge, sier kommunikasjonssjef i Bayer Norge, Frode Nakkim, til DM Pharma.
Kan få positiv effekt i Norge
Han legger allikevel til at salget på sikt kan få en positiv effekt.
– Ved salg av virksomhetsområdene som ikke lenger er en naturlig del av vår portefølje, vil det frigjøres midler til økt satsing på vår OTC-virksomhet (Over The Counter red.anm.). Det kan generere positiv effekt for den norske organisasjonen, sier Nakkim.
Ifølge Bayer Norges kommunikasjonssjef er det smertestillende legemidlet Aspirin og det soppdrepende middelet Canesten de to viktigste OTC-produktene som selskapet satser på i Norge.