
GSK vil satse mindre i Afrika
Selskapet vil stoppe den direkte markedsføringen mot helsepersonell.
Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.
Hos GlaxoSmithKline (GSK) har ledelsen nå valgt å kutte ned på selskapets satsing i Afrika. Det skriver Bloomberg.
GSK er et av de få legemiddelselskapene som for alvor har gjort et større inntog i de afrikanske landene syd for Sahara, for å prøve å ta del i den voksende middelklassen på kontinentet.
Snuoperasjon
Nå gjør selskapet en snuoperasjon, og vil stoppe den direkte markedsføringen mot helsepersonell. I stedet vil de benytte seg av distributører i 29 forskjellige land i regionen. Det vil også bety tapte arbeidsplasser, men GSK ønsker ikke å oppgi noe nøyaktig tall.
Det var den tidligere administrerende direktøren i GSK, Andrew Witty, som ledet an i ambisjonene mot de afrikanske markedene. For fire år siden lanserte han en plan om å bruke 130 millioner pund (ca. 1,4 milliarder norske kroner) på å få fotfeste i de afrikanske landene. Det første til ytterligere 500 medarbeidere til de allerede 1500 GSK-ansatte spredt over 40 land på kontinentet.
Selskapet avviser at omorganiseringen kommer til å få effekt på GSK-legemidler i de berørte områdene.