Industrien forsvarer prispolitikk i ny kampanje
– Innovasjon sparer liv, argumenterer gigantorganisasjon for biotek-sektoren.
Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.
Amerikanske legemiddelprodusenter har satt i gang en mediekampanje for å forsvare prisnivået på legemidler. Kampanjen har fått navnet «Innovation saves» og ble lansert forrige uke, melder BMJ.
– Tilslørende debatt
Mediekampanjen argumenterer for at debatten om legemiddelkostnader virker tilslørende dersom den kun handler om legemidlenes listepris. Den hevder også at industrien reinvesterer store deler av fortjenesten i utviklingen av nye legemidler som kan redde liv.

– Innovasjon innen legemidler sparer liv. Det sparer også penger. Enver reduksjon i sykehusopphold, ethvert kirurgisk inngrep som kan unngås, enhver vaksinasjon kan bidra til å redusere helseutgifter, og bidrar til å sikre bedre livskvalitet for våre venner og kjære, heter det på kampanjens nettsider.
Gjennom kampanjen forsøker industrien blant annet å synliggjøre nylige innovasjoner innen hepatitt C-behandling, vaksiner og presisjonsmedisin.
Høyt på dagsordenen
Kampanjen er lansert av bransjeorganisasjonen Biotechnology Innovation Organization, som organiserer mer enn 1000 selskaper innen legemiddelproduksjon og bioteknologi – deriblant mange av de største globale selskapene i sektoren.
Fremstøtet kommer i en tid da prisnivået på legemidler står høyt på dagsordenen i det amerikanske ordskiftet. I august fikk produsenten Mylan massiv medieomtale etter å ha hevet prisen på adrenalinpennen EpiPen med 400 prosent i USA. I tillegg har presidentkandidatene fra begge de største partiene gitt valgløfter om tiltak for å motvirke økende priser på legemidler.