
Industriens omdømme hos pasientforeninger faller
Undersøkelse blant nærmere 1500 organisasjoner viser at holdningen til legemiddelindustrien er blitt mindre positiv det siste året.
Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.
Spørreundersøkelsen «Corporate Reputation of Pharma in 2016 – The Patient Perspective» har kartlagt pasientforeningers holdninger til legemiddelindustrien. Undersøkelsen viser at pasientforeningene var mindre positivt innstilt til legemiddelindustrien i fjor enn året før.
Andelen av pasientorganisasjoner som mener legemiddelindustrien har et fremragende eller godt omdømme har sunket fra 44,7 prosent 2015 til 37,9 prosent i 2016. I fjor mente dessuten 23 prosent at industriens omdømme hadde forbedret seg i løpet av de siste årene, mot 28 prosent året før.
Nedgang på alle indikatorer
Undersøkelsen har vært gjennomført årlig siden 2011, av organisasjonen PatientView. Også flere andre spørsmål viser en nedgang i industriens omdømme fra 2015 til 2016:
- På spørsmål om hvorvidt industrien lager nyttige produkter av høy kvalitet, har tilslutningen sunket fra 72 til 64 prosent.
- På spørsmål om tilgang til kliniske studier har tilslutningen sunket fra 39 til 27 prosent.
- På spørsmål om industriens åpenhet har tilslutningen sunket fra 26 til 20 prosent.
- På spørsmål om hvorvidt industrien er innovativ, har tilslutningen sunket fra 69 til 59 prosent.
- På spørsmål om hvorvidt industrien driver etisk markedsføring, har tilslutningen sunket 36 til 25 prosent.
- På spørsmål om hvorvidt industrien driver rettferdig prissetting, har tilslutningen sunket 36 til 25 prosent.
Faller etter toppår
Nedgangen kommer etter at omdømme industriens omdømme på alle de ovennevnte punktene hadde toppet seg i 2015.
Særlig i USA har man det siste året sett en rekke saker som tærer på industriens omdømme. I kjølvannet av at selskapene Turing Pharmaceuticals, Valeant og Mylan innførte kraftige og upopulære prishopp på gamle legemidler, gjorde både Hilary Clinton og Donald Trump legemiddelindustrien til et tema i den amerikanske presidentvalgkampen.
Legemiddelindustriens interesseorganisasjon PhRMA svarte ved å lansere en PR-kampanje som skulle løfte frem innovasjonen og de vitenskapelige fremskrittene som finner sted i industrien.
Hiv-spesialist har best omdømme
Undersøkelsen fra PatientView har dessuten kartlagt omdømmet til ulike selskaper, basert på hvordan de skårer på syv indikatorer for omdømme. Her er det ViiV Healthcare – hiv-spesialisten som eies av GlaxoSmithKline, Pfizer og Shionogi – som topper listen, med en skår på 47,5 prosent.
Nedover på listen følger AbbVie (35,3 prosent), Novartis (26,0 prosent), Novo Nordisk (25,4 prosent), Gilead (26,1 prosent), Grifols (24,1 prosent), Janssen (23,4 prosent), Roche (22,0 prosent), Lundbeck (21,7 prosent) og Shire (22,2 prosent).
Spørreundersøkelsen har omfattet 1463 pasientforeninger fra hele verden, hvorav fem fra Norge. Flest av deltakerforeningene kommer fra USA (164), fulgt av Sverige (105), Tyskland (100), Spania (99) og Storbritannia (94).